Akkerbouw

Achtergrond 4206 x bekeken 2 reacties

Zorgen om financiële verschillen tussen akkerbouwbedrijven

Het verschil in bedrijfsresultaat tussen akkerbouwbedrijven - soms wel €200.000 tussen vergelijkbare bedrijven - baart Countus zorgen. Dat is aanleiding voor het accountantsbureau om drie akkerbouwbijeenkomsten te houden over de route naar optimaal resultaat.

Countus-adviseurs geven in Emmeloord (16 februari, Jan Lucas Spijkman), Zeewolde (18 februari, Ithamar van Dijk) en Dronten (24 februari, Erik Arts) hun analyse op de vraag waarom de ene boer soms wel 2 ton in euro's beter scoort dan de andere. Spijkman vertelt vast over zijn insteek.

Het thema van de bijeenkomsten is de route naar optimaal resultaat. Wat is die route?

"Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Het gaat om de combinatie van goed vakmanschap met goed ondernemerschap. Omzet en schaalgrootte kunnen belangrijk zijn, maar niet leidend. Ik zie genoeg bedrijven met gemiddelde omvang die een goed resultaat neerzetten. Zoals de akkerbouwer waar ik laatst was. Hij haalt veel kilo's met kwaliteit van het land en kiest voor rassen die het meeste geld opleveren. Het eerste is een kwestie van alle aspecten van de teelt goed in de vingers hebben, het tweede van de markt goed volgen en je via je netwerk goed laten informeren."

Jan Lucas Spijkman, Countus-adviseur in Emmeloord.
Jan Lucas Spijkman, Countus-adviseur in Emmeloord.

 

Wat tekent een ondernemende akkerbouwer nog meer?

"Samenwerken met een collega op het gebied van arbeid en machines houdt de bewerkingskosten laag. Het bedrijf dat ik noemde zit qua financiering onder het gemiddelde, maar is toch een modern bedrijf met opvolging. De ondernemer slaagt erin om investeringen snel af te lossen door het bovengemiddelde resultaat dat hij jaarlijks haalt. Ondernemers met vakmanschap die snappen hoe de markt werkt en daardoor goede resultaten halen, durven makkelijker risico's te nemen. Natuurlijk helpt een financiële buffer. Wie financieel al met de rug tegen de muur staat, wordt eerder gedwongen tot risicomijdend gedrag. Dat verkleint de kans op een extraatje."

Wat doet Countus voor bedrijven met minder goede resultaten?

"We proberen na een grondige analyse aan te geven welke aspecten beter moeten om het resultaat van een bedrijf te verbeteren. Dat kunnen tips op gebied van teeltmanagement zijn, maar ook het kiezen van het juiste verkoopmoment is vaak een kritische issue. Kijk je naar de gemiddelde opbrengstprijzen van fritesaardappelen en uien over de laatste drie jaar, dan zie je grote verschillen tussen bedrijven. Bij een verschil van €0,03 per kilo bij een netto uienopbrengst van 65 ton, dan praat je over een verschil van bijna €2.000 geldomzet per hectare. Dat is veel geld."

De akkerbouwbijeenkomsten beginnen om 20.00 uur, met voorafgaand een kwartier koffietijd.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Een 'grondige' analyse zal wel zijn prijs hebben.
    Verkoopmoment is moeilijk. Het ene jaar doe je het goed en pak je die 2.000 euro per ha extra. Het andere jaar is weer anders en dan pak je misschien mis. Er zullen weinig zogenaamde topondernemers zijn die tien jaar achter elkaar het beste verkoopmoment gekozen hebben. Dus waarschijnlijk heeft iedereen wel eens bingo. Countus heeft dus jaarlijks andere topondernemers en kan dus bij de anderen een 'grondige analyse' verkopen.

  • Heemskerkboerderij

    die hebben dus niet perse een goed verkoopmoment, maar altijd een goede verkooplocatie!

Of registreer je om te kunnen reageren.