Foto: ANP AkkerbouwAchtergrond

The Greenery lijkt op goede weg

Met een vernieuwd bedrijfsmodel en een andere topman heeft The Greenery een nieuwe weg ingeslagen.

Het bedrijf lijkt in 2016 te slagen in zijn opzet maar in 2017 wachten nieuwe uitdagingen. Het deels wegvallen van de GMO-subsidies leidt tot verschillen tussen telers.

The Greenery verwacht over 2016 een licht hogere omzet van iets meer dan €1,1 miljard. Ook voorziet de organisatie een stijging van de nettowinst. De in februari aangetreden topman Steven Martina noemt dit een goed resultaat, gezien de uitdagende marktomstandigheden dit jaar. Er is rust onder telers, al dreigt een probleem met Europese GMO-subsidies.

Minimaal marktconforme uitbetaalprijs

Martina kreeg vorig jaar bij zijn aanstelling opdracht de winstgevendheid van The Greenery op peil te houden. Voor telers dient hij een minimaal marktconforme uitbetaalprijs te realiseren. Er zijn signalen dat hij op beide zaken lijkt te leveren. Met nieuwe leden en contracttelers wil Martina weer een groeilijn inzetten.

Voor The Greenery is 2016 een test voor hoe het vernieuwde bedrijfsmodel standhoudt. Met op sommige punten inderdaad lastige omstandigheden (volumeverlies door extremer weer) lijkt de afzetorganisatie de koers vast te houden.

Als de organisatie daarmee uit het verscherpt toezichttraject van banken kan stappen, wordt dat de bevestiging van het succes van de ingeslagen (reorganisatie)koers.

2017 is jaar vol uitdagingen

Voor de afzetorganisatie lijkt 2017 alweer vol uitdagingen. Coforta besloot tot een pauzejaar voor GMO-verstrekking, vanwege onzekerheden en risico’s rondom nieuwe regels. Een deel van de kosten van de organisatie wordt door die stap niet meer gesubsidieerd.

In mei van dit jaar stelde Martina dat telers aan The Greenery moeten willen leveren vanwege het aantrekkelijke pakket afnemers en de toekomstgerichte organisatie, met moderne nieuwbouw. GMO mag daarin niet een hoofdzaak zijn, stelde hij. Toch betekent het deels wegvallen van GMO dat tussen telers de voorwaarden verschillen. Zit je bij een afzetorganisatie waarin GMO nog doorloopt, dan zijn de marktvoorwaarden soms misschien gunstiger dan bij andere organisaties zonder GMO.

Toekomstgerichte organisatie

Juist vanwege de toekomstgerichte organisatie stond Martina vorige week als keynotespreker op een keteninformatiecongres. The Greenery investeerde vele miljoenen in ICT en heeft met een nieuwbouwlocatie grip op de doorvoer van producten in de organisatie. De uitdaging wordt om de informatie, die in het teeltproces wordt verzameld ook te ontsluiten, aldus Martina.

De meeste telers zijn zover niet, maar Martina stelde dat een kleine groep telers juist voorloopt op de rest. Het zal ook voor The Greenery nog een uitdaging zijn die bij te houden. Het beeld dat op dat congres naar voren kwam, was dat marktpartijen steeds meer data meegeleverd willen krijgen bij hun product. Het begrip ‘digitaal telen’ viel, waarbij teeltinformatie ook beschikbaar moet zijn voor consumenten, ook al kijken ze er misschien niet naar. The Greenery heeft dat op het netvlies.

Beheer
WP Admin