'Specialisatie sleutel tot succes' AkkerbouwAchtergrond

‘Specialisatie sleutel tot succes’

Iedereen in de uienketen moet specialist worden, was de boodschap van Piet van Liere tijdens de Uien Kennis Dagen in Biddinghuizen.

Zaadleverancier, teler, sorteerbedrijf, exporteur: iedereen in de uienketen moet specialist worden om Nederland aan de top te laten blijven als mondiaal grootste exporteur. Want de concurrentie uit België, Frankrijk, Duitsland, Polen of Nieuw-Zeeland neemt toe. Dat zei Piet van Liere van Gebr. van Liere/Flevotrade donderdag 24 november tijdens de Uien Kennis Dagen in Biddinghuizen. Een bijeenkomst georganiseerd door De Groot en Slot en Bejo Zaden.

Specifieke uien

Van Liere stelt dat regio’s en landen, maar ook supermarkten in eigen land, specifieke uien vragen. “In Latijns-Amerika is de kleur belangrijk en moeten het groffe uien zijn. Maar in West-Afrika ligt het accent meer op huid, kwaliteit en hittebestendigheid. En in Indonesië, een markt die sinds 2014 weer open is, is een fijne maat belangrijk, maar is goede teeltgrond ook essentieel. Bovendien zijn er aan het product veel extra voorwaarden gesteld. In Nederlandse supermarkten spelen zaken als verpakking en certificaten dan weer een grote rol.”

Volgens van Liere moeten telers dan ook maatwerk gaan leveren. “Worden ze ‘supermarkttelers’, willen ze leveren aan Oost-Europese landen? Kies wat bij je past en breng vervolgens het juiste product naar het juiste land door qua maat, kleur, huid, vorm en bewaarbaarheid rekening te houden met het teeltdoel. En dat hoeven echt geen jarenlange contracten zijn.”

Geen zorgen over achterblijvende export

Van Liere ging ook nog in op de achterblijvende uienexport naar Brazilië en het ingestelde importquotum en de naderende uienimportstop van grootste afnemer Senegal in februari. Hij maakt zich nog niet direct zorgen, maar: “In de voorgaande jaren nam Brazilië het exportstokje van Senegal telkens over. Dat redde de markt. Als dat dit seizoen niet lukt, is er wel een serieuzer probleem. Maar tegelijkertijd zijn er altijd nieuwe markten.”

Peter Buter van Bejo Zaden gaf een inkijkje in de Noord- en Zuid-Amerikaanse uienmarkt en kon wel verklaren waarom Brazilië minder Nederlandse uien afneemt. “De kwaliteit van de Braziliaanse ui is dit jaar uitstekend en de opbrengsten zijn goed. Daarbij is de koers van de real (Braziliaanse munt) nu ongunstig voor Nederlandse exporteurs. De Nederlandse uienprijzen zijn op dit moment te hoog voor Brazilië.”

Daarbij zet de professionalisering van de uienteelt in Brazilië en andere Zuid-Amerikaanse landen door: hybrides, precisiezaai en oogstmechanisatie. Ook verdwijnen er steeds meer kleine telers. Buter noemde Argentinië als voorbeeld. “Daar wordt jaarlijks 20.000 hectare uien geteeld. Daarvan gaat het gros naar buurland Brazilië. Bij een slechte oogst is dat soms maar 5% van het totaal. Maar in een normaal jaar is dat 80%. En dan is de Argentijnse ui een serieuze concurrent voor de Nederlandse.”

Beheer
WP Admin