Lamb Weston mikt op sterke groei fritesmarkt - Foto: Michel Zoeter AkkerbouwAchtergrond

Lamb Weston mikt op sterke groei fritesmarkt

Aardappelverwerker Lamb Weston denkt dat de wereldwijde markt de komende 3 jaar met nog eens zo’n $2 miljard groeit naar $15 miljard.

Zeker in Azië, waar nog niet een veertigste van de hoeveelheid frites gegeten wordt die een Amerikaan jaarlijks verorbert, is nog een sterke groei mogelijk, zegt de Amerikaanse aardappelverwerker in een presentatie voor de beursgang.

Lamb Weston, als fabrikant van diepvriesfrites en andere aardappelproducten de nummer 2 in de wereld, is in Nederland voor de helft eigenaar van Lamb Weston Meijer, met drie fabrieken in Kruiningen, Bergen op Zoom en Oosterbierum. Na een jaar aan voorbereidingen wordt Lamb Weston komende week genoteerd aan Wall Street. De fritesfabrikant is dan definitief afgescheiden van ConAgra Foods dat er sinds 1988 eigenaar van was, maar zich nu wil concentreren op de eigen merkproducten waaronder Bertolli. Lamb Weston geeft daarbij geen aandelen uit, die gaan bij de beursgang naar de bestaande aandeelhouders van ConAgra.

13% winstgroei in 2015

Lamb Weston, dat ook enkele groenteproducten voert, draaide vorig jaar een omzet van $3 miljard. Daar werd $593 miljoen winst op gemaakt, bijna 13% meer dan in 2014. Lamb Weston beschikt momenteel over 22 fabrieken in de Verenigde Staten, Nederland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en in China waar 2 jaar geleden Tai Mei Potatos werd overgenomen. Bovendien heeft Lamb Weston Meijer, de Zeeuwse joint venture waar de Amerikanen voor de helft in zitten, recent de bouw van een nieuwe fabriek in Lipetsk in Rusland aangekondigd. Werner: “Lamb Weston Meijer is van essentieel belang voor onze huidige positie en voor de verdere groei. Er is ook geen sprake van dat we na de verzelfstandiging met die joint venture zouden stoppen.’’

LambWeston werkt in VS onder het merk Alexia

Het bedrijf werkt in Europa wat de retail betreft onder eigen naam en in de Verenigde Staten onder het merk Alexia. Een deel van de verkoop gebeurt ook onder de eigen merken van supermarkten.

Verreweg het grootste deel van de omzet, meer dan 80%, komt echter van de foodservice, zeg maar de horeca en cateringsector. Daaronder bevinden zich de grootste fastfood- en horecaketens ter wereld waaronder McDonalds. CEO Tom Werner: “Wij hebben langdurige vaste relaties met onze afnemers. Gemiddeld zijn ze al 28 jaar klant, één bedrijf mogen we al 45 jaar leveren. Frites is een belangrijk product. Bij een kwart van alle bestellingen in restaurants komt frites van pas. Frites is op de meeste menukaarten ook één van de meest winstgevende producten.’’

Vaste relaties met telers

Dat soort vaste relaties onderhoudt de verwerker ook graag met haar telers. Zij zijn gemiddeld al 15 jaar aan het bedrijf verbonden, in veel gevallen langer. Lamb Weston denkt hen ook een goede toekomst te kunnen bieden: “Wij zitten in een markt die nog veel potentieel biedt. Bovendien hebben we daar een goede uitgangspositie. We maken onze producten daar waar we de beste aardappelen ter wereld vinden, dat is in Noordwest-Europa en in het verre noordwesten van de Verenigde Staten. Van daar uit exporteren we naar meer dan 100 landen ter wereld. We anticiperen ook voortdurend op die groei met grote investeringen in capaciteit en met productinnovatie. Uiteindelijk hopen we daarmee marktleider in de wereld te worden.’’

Beheer
WP Admin