Akkerbouw

Achtergrond 904 x bekeken

Gewasmiddelenproducent Adama droomt van China

Het Israëlische Adama denkt door zijn Chinese eigenaar een unieke positie te hebben voor verdere groei met generieke gewasbeschermingsmiddelen. China moet zowel de productiebasis als een belangrijk afzetkanaal worden.

Adama is in Nederland geen heel grote speler. Het Israëlische bedrijf, vroeger Makhteshim Agan, maakt uitsluitend generieke gewasbeschermingsmiddelen. Herbiciden, fungiciden en insecticiden dus, op basis van werkzame stoffen waarvan het patent al is vervallen. Adama richt haar onderzoek en ontwikkeling op het formuleren en productieproces.

De kosten vallen in het niet bij de kosten voor het vinden van een nieuwe werkzame stof en het formuleren van een product op basis hiervan. Marktleider Syngenta spreekt van een proces dat gemiddeld 8 tot 10 jaar duurt en tot $260 miljoen kost. Niet alleen zijn de kosten hoog, de risico’s zijn eveneens enorm – omdat je pas na 8 of 10 jaar weet of het middel aanslaat.

Boeren in rijke markt wil nieuwste werkzame stoffen

In rijke markten investeren boeren vaak liever in producten op basis van nieuwe werkzame stoffen, die - als het goed is - beter werken. Maar wereldwijd en ook in delen van Europa groeit de generieke markt al enige tijd wat harder dan de totale gewasbeschermingsmarkt. Dat komt omdat het tempo waarin patenten vervallen al even hoger ligt dan het tempo waarin nieuwe patenten worden vergeven.

Nieuwe werkzame stoffen zijn moeilijker te vinden en de toelating is lastiger, duurder en tijdrovender geworden. Een probleem voor bedrijven die het juist moeten hebben van patenten, zoals Syngenta, Monsanto, Bayer en BASF – maar goed nieuws voor de ‘generieken’. Adama is van hen met een jaaromzet van $3,1 miljard (€2,8 miljard) de grootste.

FMC, Nufarm en UPL

Andere grote spelers in de markt zijn het Amerikaanse FMC, Australische Nufarm en Indiase UPL. Adama groeide de laatste 10 jaar bijna 3 keer zo hard als de markt. Maar de grotere, innovatieve spelers staan niet stil. Omdat inkomens van akkerbouwers onder druk staan en het steeds lastiger is R&D terug te verdienen, staat een serie fusies op stapel. Syngenta gaat samen met het Chinese ChemChina, Dow fuseert met DuPont en Bayer wil Monsanto kopen.

Een serie fusies staat op stapel. Syngenta gaat samen met het Chinese ChemChina, Dow fuseert met DuPont en Bayer wil Monsanto kopen.

Adama werd enkele jaren geleden zelf opgeslokt door het Chinese ChemChina, en ondergebracht bij diens agrarische dochter CNAC, onder wie een hele serie bedrijven hangt. De deal was niet onomstreden in de Israëlische politiek, waar zorgen bestonden dat een strategisch belangrijke industrie opeens in buitenlandse handen zou vallen.

Het Israëlische Adama is een gewasmiddelenproducent met een Chinese eigenaar. - Foto: Koos Groenewold
Het Israëlische Adama is een gewasmiddelenproducent met een Chinese eigenaar. - Foto: Koos Groenewold

Adama overgenomen door Chinezen, management bleef in Tel Aviv

Maar het management bleef in Tel Aviv, dat sinds de overname ook een serie Chinese activiteiten onder haar vlag geschoven kreeg. Onlangs kocht CNAC de resterende aandelen van een investeringsmaatschappij, zonder noemenswaardig protest. Adama denkt door de Chinese link uniek gepositioneerd te zijn om ondanks de felle concurrentie in het generieke segment en het fusie- en overnamegeweld van de innovatieve spelers verder te groeien.

ChemChina op prijzen bijna onverslaanbaar

Concurrenten hebben volgens Adama minder toegang tot de Chinese markt en beschikken niet over het productie- en R&D-platform van ChemChina, dat prijstechnisch bijna niet te verslaan zou zijn. Concurrenten in de generieke markt althans; want Syngenta, ook onderdeel van ChemChina, kan van dezelfde voordelen spreken. Overigens heeft ChemChina vooralsnog geen voornemen Syngenta en Adama samen te voegen, ook omdat ze heel verschillend zijn.

Concurrenten hebben volgens Adama minder toegang tot de Chinese markt en beschikken niet over het productie- en R&D-platform van ChemChina

Chinese markt gaat flink groeien

De Chinese markt voor agrarische productiemiddelen zal de komende jaren flink groeien omdat de overheid niet wil dat China voor voedsel afhankelijk is van het buitenland. De Chinese markt is nu al de derde grootste markt na Brazilië en de VS. De Chinese markt is ongeveer even groot als de Duitse en Franse markt samen. De markt groeit volgens diverse analisten de komende jaren van een omvang van $4,8 miljard naar $7,6 miljard in 2016.

De markt is nog uitzonderlijk versnipperd, waarbij de top 5 minder dan een kwart van de markt heeft. In het Westen hebben de grootste spelers vaak tussen 60% en 80% van de markt in handen. De grootste spelers zijn Syngenta en Shenzhen Noposion, een lokale speler. Adama vecht sinds haar recente fusie met een andere CNAC-dochter Sanonda met BASF om de derde positie.

Chinese akkerbouwbedrijven steeds groter en professioneler

Enerzijds is de verwachting dat in China meer gepatenteerde producten zullen worden verkocht, omdat Chinese akkerbouwbedrijven groter groeien en steeds professioneler geleid worden. Anderzijds gaat dit proces zo geleidelijk, dat in prognoses van de agrochemische industrie zelf de generieken vooralsnog zullen heersen in China.

Of registreer je om te kunnen reageren.