Akkerbouw

Achtergrond 1616 x bekeken 1 reactie

Trends 2016: Meer vraag naar fritesaardappelen

Fritesfabrieken als Lamb Weston/Meijer profiteren van stijgende vraag naar frites. "Wij willen de aardappelen wel", zegt directeur John Wiskerke.

De vraag groeit naar frites groeit vooral in Zuid-Amerika, in het Midden-Oosten en Azië. Fritesfabrieken in Noordwest-Europa spelen een grote rol bij de voorziening in die vraag. Ze profiteren van een gunstige wisselkoers, maar ook van stakingen in Amerikaanse havens, waardoor Amerikaanse aardappelverwerkers niet betrouwbaar konden leveren. Binnen Europa stabiliseert de fritesconsumptie.

Verschillende verwerkers hebben recent hun productiecapaciteit uitgebouwd of zijn ermee bezig. John Wiskerke, directeur grondstofinkoop bij Lamb Weston/Meijer met het Europees hoofdkantoor in Kruiningen (Zld.), spreekt van een uitbreiding van meer dan 200.000 ton verwerkt product. Dat betekent dat ruwweg 500.000 ton extra aardappelen nodig zijn, bijna 10.000 hectare. De huidige productie in Noordwest-Europa ligt op zo’n 4,5 miljoen ton product. Daarvan wordt ongeveer een vijfde buiten Europa afgezet.

Waar moeten de extra aardappelen vandaan komen?

"Zeker groeit de vraag naar aardappelen en zullen er extra hectares nodig zijn, maar geen 10.000 hectare. Door meer efficiëntie in de verwerking komen wij aan meer eindproduct. De hoeveelheid eindproduct per hectare blijft almaar stijgen. Niet-Bintje-rassen worden steeds breder gebruikt, dus steeds meer tonnen per hectare.
Verder blijft de consumentenvraag naar verse aardappelen dalen. Daardoor komen hectares beschikbaar voor fritesaardappelen. Nog een verschuiving is die van zetmeelaardappelen naar fritesaardappelen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Noord-Duitsland. Zo wordt al een groot deel van de extra vraag naar aardappelen opgevangen. Evenzogoed zie ik in het Hafpal-gebied het aardappelareaal stijgen. Hafpal staat voor het gebied tussen Hannover, Frankfurt, Parijs en Le Havre en de zee aan de west- en noordkant. Daarin ligt 90% van het frites­aardappel­areaal in Noordwest-Europa."

Wat merken telers van de almaar stijgende vraag?

"Ze merken dat we hun aardappelen graag hebben. Fabrieken willen langjarige relaties met hun telers. Ze willen de grondstof die past bij hoe ze op de afzetmarkt willen opereren. De een streeft naar cost price leadership, een ander wil zich onderscheiden met specialties. Dat zie je terug bij de grondstofinkoop."

Meer langjarige contracten?

"We willen het extra volume invullen met contracten, maar daarbinnen ook meer flexibiliteit; in principe hectarecontracten met een vaste prijs, een deel dagprijs. Een trend is dat telers om meer flexibiliteit vragen. Daarin vinden we elkaar.

Er is ook een ontwikkeling in twee- en driejarige contracten, maar niet voor alle segmenten. De commodity-fritesmarkt is zeer competitief. Aan de afzetkant worden daarvoor bijna geen meerjarige contracten afgesloten, dus ook niet aan de inkoopkant. Voor het beleveren van de grote fastfoodklanten wordt wel gewerkt met meerjarige contracten."

 

Lees meer Trends 2016 in Boerderij nr. 18 van 26 januari 2016

Foto

  • John Wiskerke: "Telers merken dat we hun aardappelen graag hebben. Fabrieken willen langjarige relaties met hun telers."<br />Foto: Peter Roek

    John Wiskerke: "Telers merken dat we hun aardappelen graag hebben. Fabrieken willen langjarige relaties met hun telers."
    Foto: Peter Roek

Eén reactie

  • aardappelboer

    Denkt hij nou echt dat er een verschuiving komt van zetmeel naar frites?? Denk eerder weer andersom als de prijzen niet omhoog gaan, avebe betaald bijna hetzelfde als de fritesfabrieken en je krijgt al minimaal 1000 euro toe als je aandelen overneemt, pootgoed is goedkoper,teeltkosten zijn lager en je kan ze op land laten liggen waar ze vervolgens opgeladen worden dus veel lagere kosten.En avebe streeft naar een hogere uitbetalingsprijs in tegenstelling tot andere afzetkanalen die alleen maar goedkoper willen inkopen.Nee ik zie dit nog niet gebeuren.

Of registreer je om te kunnen reageren.