AkkerbouwAchtergrond

Ook de beregeningsmotor heeft het warm: 5 tips

Wanneer de thermometer de 30 graden aantikt, hebben ook de motoren van de trekkers en motorunits voor de regeninstallatie het erg warm.

De luchttemperatuur bepaalt hoe groot de effectieve capaciteit van een radiateur kan zijn, maar voor de complete motor bepalen ook de windsnelheid en de instraling van de zon hoeveel warmte de motor af moet voeren.

Eerst schoonmaken

Een goed onderhouden motor heeft daar geen problemen mee,  maar voor een oud trekkertje dat tevoorschijn wordt gehaald om water in de sloot te pompen kan het raadzaam zijn om de radiateur eerst goed te reinigen.

Tips

  • Pluizig materiaal verwijder je door met een luchtpistool tegen de luchtstroom in te blazen. Wel oppassen dat lamellen niet beschadigen.
  • Hardnekkiger is het fijne stof, dat verwijder je door met draaiende motor water uit de tuinslang door de radiateur te zuigen.
  • Bij een oude motor, zeker als er geen koelvloeistof maar water – al of niet met antivries – in zit kan het raadzaam zijn de motor en radiateur af te tappen en goed door te spoelen.
  • Oudere luchtgekoelde motoren willen nog wel eens wat olie doorzweten op de koppakking. Daardoor plakt er stof in de koelribben dat moeilijk is te reinigen maar wel de oorzaak is voor plaatselijke oververhitting dat weer scheuren in de kop tot gevolg kan hebben.
  • In de hectiek rond het beregenen passen geen grote reparaties maar een luchtgekoelde motor die wat zweterig is op de koelribben is wel een kandidaat om in een rustiger tijd een keer van nieuwe afdichtingen te voorzien. Te hoge bedrijfstemperatuur werkt verharding en daardoor ook lekkage van afdichtingen bovendien nog in de hand.
Beheer
WP Admin