Akkerbouw

Achtergrond 475 x bekeken

Demonstratie Uienhandel.com voor inzicht en vertrouwen

Uientelers en –verwerkers hebben veel vragen over het platform Uienhandel.com. Zien hoe het werkt, helpt.

Telers en verwerkers van uien kregen maandagavond een demonstratie van het platform op de bijeenkomst van Agri-e-Trade over de online marktplaats Uienhandel.com, in Swifterbant. Henk Vermeer van Agri-e-Trade vertelde over internethandel, social media en Uienhandel.com. In een demonstratie liet hij de antwoorden op vragen zien.

De deelname aan Uienhandel.com groeit gestaag. In het eerste seizoen, 2013-2014, is bijna 6.000 ton uien verhandeld via de online uienmarktplaats. Dit tweede seizoen staat de teller op 8.000 ton. Henk Vermeer verwacht uit te komen op 10.000 ton.

Er zijn 300 gebruikers geregistreerd. Daarnaast zijn er ook veel volgers; zij kijken op de website mee met de gedane transacties. De laatste 25 worden hier bijgehouden en zijn openbaar.

"Het kantelpunt moet nog komen voor ons initiatief", weet Vermeer. "Als een half procent van de doelgroep erachter staat, volgt de rest. Het vertrouwen van die halve procent helpt anderen de drempel over. Zo werkt dat met nieuwe dingen."

De ambitie van Agri-e-Trade is om binnen vijf jaar 30 procent van de markt bedienen met Uienhandel.com. "Gezien de snelle groei van internetgebruik is dat echt wel mogelijk."

Interactie met de zaal

Er is ook zeker wel interesse voor, zo blijkt uit de interactie met de goedgevulde zaal. Die praktische vragen komen sterk overeen met de vragen die vorig jaar werden gesteld bij de introductie van Uienhandel.com. Zoals: hoeveel kost een keuringsrapport van de NAK (€100 per monster) en hoe gaat het verder als een deal is gesloten (net als in de fysieke handel).

Agri-e-Trade moet dus zendingswerk doen. Vermeer geeft ook aan dat de campagne voor het nieuwe seizoen is begonnen. "Vorig jaar gingen de uien zo makkelijk weg, dat telers minder belangstelling voor de marktplaats hadden. We merken dat dat nu meer in balans is."

Puntensysteem

Er zijn veel vragen over het puntensysteem; hoe het werkt en of alle kwaliteitsaspecten even zwaar wegen. Agri-e-Trade werkt met een formule waarin sommige punten zwaarder wegen dan andere. En volgens aanwezige verwerkers komt de beoordeling goed overeen met de werkelijkheid. Die respons krijgt Vermeer ook vanuit de handel.

De kwaliteit is 6 à 7 punten hoger dan vorig jaar en ook dat komt overeen met de ervaringen in de praktijk: de uien zijn beter. Vermeer: "Er zijn ook telers die puur voor eigen gebruik een rapport laten maken, zonder dat ze de partij aanbieden op Uienhandel.com."

Uienhandel.com kopieert zoveel mogelijk de gewone uienhandel. Een verschil is dat er geen tussenpersoon is, wat een voor- of nadeel kan zijn. Bovendien zit de verkoper hiermee zelf aan het stuur. Hij zet zijn uien in de etalage voor een bepaalde prijs. Kopers kunnen hierop reageren. Dat is heel anders dan afwachten tot een geïnteresseerde handelaar je erf op rijdt. Ook dit aspect kent voor- en nadelen. Het ligt er maar net aan wat voor type ondernemer je bent.

Afland marktplaats

Dit seizoen was er voor het eerst een afland marktplaats. Hierbij krijgt de potentiële koper informatie over het perceel en het gewas, zodat hij de potentie van de oogst kan inschatten. Vorig jaar zijn er tien afland partijen verhandeld. "We waren wat laat in het seizoen begonnen. Dit jaar starten we daar al in de zomer mee."

Dat zo'n avond effect heeft, blijkt de volgende dag. Vermeer: "Twee aanwezige telers hebben samen 875 ton ter beoordeling aangeboden."

Of registreer je om te kunnen reageren.