AkkerbouwAchtergrond

Britten gaan aardappel meer promoten

“De verwerkende bedrijven blijven innoveren met nieuwe producten en onze pootgoedsector heeft net recordcijfers bekend kunnen maken. De aandacht is er nu vooral op gericht om de consument weer meer aardappelen te laten kopen.” Dat zegt Charlie Greenslade, secretaris van de British Potato Trade Association (BPTA) in Edinburgh.

Greenslade was vorige week aanwezig bij een crisisberaad van de aardappelwereld, vooral die uit Schotland, dat was georganiseerd door de Potato Council. “Daar ging het met name over de scherpe daling in de vraag naar consumptie-aardappelen, niet alleen hier in Groot-Brittannië maar in heel Europa. Natuurlijk kan je daarop reageren door minder aardappelen te poten, maar dat is geen wondermiddel.”

In plaats daarvan gaat de Potato Council, het Britse aardappelschap, zich veel meer richten op algemene productpromotie. Daartoe wordt een flink deel van het jaarlijkse budget van €8,3 miljoen van het schap herverdeeld, met meer geld voor promotie en minder voor onderzoek en ontwikkeling. In de praktijk gaat er tot nu toe 10 procent naar reclame-campagnes maar dat wordt opgevoerd naar 25 procent. “Wij staan als BPTA achter dat besluit. Wij geloven in ons product. We geloven dat het voedzaam, gezond, nagenoeg vetvrij en ook nog eens vriendelijk voor het milieu is. Het is ook in allerlei makkelijk toepasbare vormen te koop en wordt in eigen land geteeld, in tegenstelling tot rijst of pasta. De uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat de consument weer verliefd wordt op onze aardappelen”, aldus een gedreven Greenslade.

De Potato Council lijkt de uitdaging direct op te pakken. Het schap is deze maand gestart met een generieke campagne en heeft daarvoor een opmerkelijk actueel thema gekozen: de viering van de zeventigste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog, V-Day, op 8 mei 2015. De bijbehorende poster moet ook de sfeer van de jaren veertig oproepen. Marketing manager Kate Cox: “Tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen er veel zorgen waren over voedseltekorten, kwam de regering met de campagne ‘Dig for Victory’ om mensen er toe aan te zetten hun eigen groente en aardappelen te telen. Op het hoogtepunt waren er 1,4 miljoen volkstuintjes in ons land. Er groeiden zelfs aardappelen in Hyde Park, midden in Londen. We hadden toen ook een populair cartoonfiguurtje, Potato Pete. De zeventigste verjaardag van V-Day biedt een uitstekende gelegenheid om niet alleen onze nationale aardappeloogst in het zonnetje te zetten, maar ook om de positieve waarden van aardappelen in de moderne tijd over het voetlicht te brengen. We willen de consument er nog eens nadrukkelijk op wijzen hoe ‘natuurlijk goed’ aardappelen eigenlijk zijn.”

Beheer
WP Admin