AkkerbouwAchtergrond

‘Belachelijk waarvoor akkerbouwers werken’

In 2003 begon Pieter Beije met de verkoop van Duitse biertafels. Nu is het een florerende handel en welkome aanvulling op het bedrijfsinkomen.

Een klein bordje met het opschrift ‘biertafel.nl‘ naast de oprit laat zien dat dit akkerbouwbedrijf een opvallende neventak heeft: de verkoop van biertafels. Het is niet de enige verbredingsactiviteit van Frouwkje en Pieter Beije. Energieproductie, middels twee windmolens en sinds afgelopen jaar 230 zonnepanelen, vormt een andere belangrijke poot onder het bedrijf.

Rendement

“Kansen die voorbij komen, moet je oppakken. Je moet wel steeds heel alert zijn op het uiteindelijke rendement van een investering”, zegt Pieter Beije. Hij verwijst daarbij niet alleen naar de verkoop van de biertafels, maar ook naar de zonnepanelen. Afgelopen jaar verving hij het asbestdak op de oude schuur. Door het dak gelijktijdig van zonnepanelen te voorzien, maakte hij gebruik van interessante fiscale regelingen en ontving hij een SDE+-subsidie. De zonnepanelen zijn jaarlijks goed voor circa 50.000 kWh, hiervan levert hij zo’n 20.000 kWh terug aan het net.

Beweeg uw muis over de iconen voor meer informatie en beelden.

Biertafels

In 2003 kwam de andere kans waar Beije naar verwijst voorbij. Tijdens familiebezoeken in Duitsland kwam hij in contact met een biertafelfabrikant. Om familie en vrienden een plezier te doen laadde hij regelmatig enkele sets in zijn auto. Steeds meer mensen vroegen Beije of hij ook voor hen zo’n originele Duitse biertafel kon meenemen. Het was de aanleiding om deze handel professioneel op te pakken.

Op verzoek van Beije maakt de fabrikant zelfs speciale versies voor de Nederlandse markt. Zo zijn de 2,20 meter lange klaptafels leverbaar in breedtes van 50, 70 en 80 centimeter. Voor kleine ruimten heeft Beije de Amsterdamse biertafel – slechts 110 centimter lang en 60 centimeter breed – in het assortiment.

Omzetstijging van 30%

“Het leveren van hoogwaardige kwaliteit staat bij mij voorop. Daarom heeft de fabrikant in 2010 verbeteringen doorgevoerd.” De afnemers zijn heel divers: van particulieren tot cafés, scholen, drankengroothandelaren en verhuurbedrijven. De webwinkel gaf de verkoop een duidelijke boost. In de afgelopen drie jaar steeg de omzet jaarlijks met zo’n 30%. “De biertafelverkoop is een steeds belangrijkere tak onder ons bedrijf, zeker in jaren met lage opbrengstprijzen”, zegt Beije.

In een doorsnee jaar dragen de drie takken (akkerbouw, biertafels en wind- en zonne-energie) elk voor een derde bij aan het bedrijfsinkomen. “Een dergelijke inkomstenspreiding geeft mij een goed gevoel. De energie- en gewasopbrengsten kunnen per jaar verschillen.”

Energieopwekking is ook een belangrijke tak. Er zijn twee windmolens. Afgelopen jaar werd het asbestdak van de oude schuur vervangen en voorzien van 230 zonnepanelen.

Energieopwekking is ook een belangrijke tak. Er zijn twee windmolens. Afgelopen jaar werd het asbestdak van de oude schuur vervangen en voorzien van 230 zonnepanelen.

 

Logistiek

Volgens Beije is het werk dat de biertafeltak opslurpt goed te combineren met de werkzaamheden op zijn akkers. Het rooien en inschuren van de uien doet hij zelf. “Dat zijn twee daagjes werk.” Voor de aardappeloogst schakelt hij de loonwerker twee dagen in, net als voor het rooien van de bieten. Sinds afgelopen jaar besteedt hij het bietentransport uit. “Met 54 hectare onder de ploeg kun je er makkelijk iets naast doen. Zelfs in het drukke oogstseizoen. Tal van collega’s hebben er toch een baan bij. Ik vind het echter lastig om in loondienst te gaan. Ik wil flexibel zijn in wat ik doe en vrijheid hebben.”

Informatieaanvragen over en bestellingen van de biertafels komen veelal telefonisch of via internet binnen. Voor de bezorging schakelt Beije een lokale transporteur in. “Tijdens het drukke voorjaars- en oogstwerk beantwoorden we de mails en telefoontjes gewoon ’s avonds.”

Investeringen

De neventak vraagt wel alertheid en continu inspelen op nieuwe digitale ontwikkelingen. Daarom heeft het up-to-date houden van de website een hoge prioriteit. Beije liet deze geschikt maken voor smartphones en tablets. “Noodzakelijke investeringen”, zegt hij.

Afgelopen jaar bouwde hij een nieuwe schuur; deze functioneert als opslag en verkoopruimte van de biertafels. Tevens staan er de ‘schone’ machines die minimaal worden gebruikt, zoals de trekker, combine, uienrooier en veldspuit. Beije merkt dat de kopers van de biertafels het prachtig vinden om dergelijke machines van dichtbij te zien en te bespreken.

De afzet van biertafels is een steeds belangrijkere poot onder het akkerbouwbedrijf. De afzet van de tafels stijgt jaarlijks.

De afzet van biertafels is een steeds belangrijkere poot onder het akkerbouwbedrijf. De afzet van de tafels stijgt jaarlijks.

 

Klantcontacten buiten de landbouw

De verkoop van de biertafels opende ook de ogen van Beije als akkerbouwer; hij vergelijkt het rendement op het geïnvesteerde vermogen in de akkers met de marges op de biertafels. “Het is echt belachelijk waarvoor wij als akkerbouwer werken.”

De vele klantcontacten met mensen van buiten de landbouw vindt Beije ook een pre. Hij ervaart dat veel burgers het mooi vinden zoiets op een boerderij te kopen en niet vanuit een loods op een industrieterrein. “Als boeren hebben we het imago dat wij alleen iets verkopen wat echt goed is en niet proberen iemand een oor aan te naaien.”

Beheer
WP Admin