AkkerbouwAchtergrond

Oogstpiek drukt prijs ui; opbrengsten wisselend

Aantrekkend aanbod drukt prijs van uien afgelopen week. De kwaliteit wordt er niet beter op, maar zorgt nog niet voor heel veel problemen.

De oogst van uien is goed op gang gekomen. Hierdoor was er afgelopen week meer aanbod af land en dat resulteerde in lagere telersprijzen. Door het natte weer was het voorgaande weken voor de handel moeilijker om aan uien te komen. Nu het aanbod af land is toegenomen, blijft de ­handel afwachtend. Verwerkers namen vooral aangeboden restanten en contractuele verplichtingen aan. De regionale beurzen in Goes, Middenmeer en Emmeloord noteerden allemaal lager.

Er werd meer betaald voor droog uit de schuur

De beurs in Goes noteerde afgelopen week voor zowel 30 als 60 procent grof op een lager niveau, op € 15 tot € 16 per 100 kilo. De voorgaande week lag de prijs aan de bovenkant hoger doordat er meer werd betaald voor droog uit de schuur. Middenmeer zette één prijs voor uien af land: zowel 30 als 60 procent grof € 1 lager op € 12 tot € 14 per 100 kilo.

Prijsniveau ligt hoog

De rustige stemming op de markt overheerst de beurs in Emmeloord. Afgelopen week hield de beurscommissie de prijs voor 30 procent grof stabiel op € 12 tot € 13 per 100 kilo. Voor 60 procent grof werd de prijs verlaagd met € 0,75 naar € 12 tot € 13,50 per 100 kilo. Het prijsniveau ligt dit jaar hoog. Vorig jaar werd deze periode voor 60 procent grof uit de schuur aan de bovenkant € 7,50 per 100 kilo betaald. Vergeleken met twee jaar geleden ligt de prijs dit jaar aan de bovenkant € 2,50 lager.

70 procent van het land

Begin vorige week lag nog 70 procent van de uien op het land. Met het aanhoudende droge weer is naar schatting aan het eind van die week 70 procent van het land gehaald. De opbrengsten zijn tot dusver erg wisselend. Er zijn veel percelen in het Zuiden waar 35 ton per hectare van het land afkomt, maar er zijn ook akkers in het Noorden waar 90 ton van afkomt. Met name van de percelen die wat langer groen zijn gebleven, komen mooie hoeveelheden af. Het lijkt erop dat de gemiddelde opbrengst voor dit jaar op hetzelfde niveau als de afgelopen seizoenen uitkomt, met 55 ton per hectare.

Goede afzetkansen

Op langere termijn zijn de verwachtingen nog steeds goed. Dat komt omdat wereldwijd zich vele afzetkansen aandienen door misoogsten. Op dit moment is er een tekort aan uien op drie continenten. En dat is heel bijzonder. Dit brengt met zich mee dat dit seizoen al grote hoeveelheden uien naar nieuwe afzetmarkten in de wereld zijn geëxporteerd.

Argentinië kampt met tegenvallende oogst

Brazilië was dit seizoen al vroeg aan de markt. Dat land heeft normaal gesproken eigen oogst of haalt de uien uit Argentinië, maar komt dit jaar aan het Nederlandse loket omdat Argentinië kampt met een tegenvallende oogst. Er is al 17.343 ton (week 28 t/m 35) uien verscheept naar Brazilië. Vanaf half september liepen de volumes terug en eind september werd helemaal niets meer geleverd. Dit komt doordat de Braziliaanse real fors in waarde is gedaald en importeren 30 procent duurder is geworden.

114.000 ton uien naar India

Wereldwijde misoogsten komen vaker voor door extreme weersomstandigheden. Na enorme droogte in India kwam de vraag vanuit het land in augustus om Nederlandse uien te importeren. Deze vraag kwam te vroeg in het seizoen waardoor er enkel plantuien beschikbaar waren. Die zijn minder geschikt om te transporteren naar verre bestemmingen. De vraag is uiteindelijk door Egypte beantwoord. Zij exporteerden in vier weken 114.000 ton uien naar India. Mocht India later in het seizoen uien nodig hebben, dan kan Nederland wel zaaiuien leveren.

Dit soort incidentele vragen vanuit de wereld biedt mooie afzetmogelijkheden voor de Nederlandse uien. Wel is het van belang dat vraag en aanbod op elkaar aansluiten.

Lage kosten zeetransport groot voordeel voor Nederland

Nederlandse uien zijn het hele jaar door goed te bewaren, waardoor Nederlandse uien de gaten in de wereldmarkt relatief snel opvullen. Het kost nog geen twee weken om een vrachtschip naar Brazilië of Afrika te laten varen. Daarbij is de importdruk in de Rotterdamse haven groter dan de export. Hierdoor kan vanuit Nederland relatief goedkoop over zee vervoerd worden. Wat een groot voordeel voor Nederland als exportland is.

Vervoer 3 tot 4 cent per kilo

Het kost momenteel 3 tot 4 cent per kilo om een container met 29.500 kilo uit te laten varen naar Brazilië. Ter vergelijking: bij transport over de weg kost het 
5 tot 6 cent om een transportwagen vanuit het zuiden van ons land naar Frankrijk te laten rijden met een vracht van 25.000 kilo.

Ligging dichtbij de havens een groot voordeel voor Nederland

Daarbij is de ligging dichtbij de havens een groot voordeel voor Nederland ten opzichte van andere landen in de EU. In Frankrijk bevinden de teelten zich centraal in het land. Hierdoor hebben exporteurs te maken met minimaal 3 tot 4 uur transport over de weg voor ze bij de ­havens zijn. Die kilometers moeten betaald worden. Daarnaast zijn er minder containers beschikbaar in de Franse ­havens waardoor uitgaande volumes lager zijn en de prijzen voor transport veelal hoger liggen dan vanuit Nederland.

Beheer
WP Admin