Akkerbouw

Achtergrond 574 x bekeken

Witlof profiteert van acties

Sinds deze week zijn de prijzen voor witlof aangetrokken naar prijzen van €1,20 tot zelfs €1,71 per kilo. Acties van Albert Heijn in Nederland en Lidl in België zijn de oorzaak.

Het is voor de telers mooi dat de prijzen voor witlof deze week stevig aantrekken, maar helaas is er een kanttekening bij te plaatsen: het is niet structureel. Door actieweken van Albert Heijn in Nederland en Lidl in België is er opeens een piek in de vraag naar witlof ontstaan en dat maakt dat beide supermarktketens alle zeilen moeten bijzetten om voor die acties voldoende witlof tot hun beschikking te hebben. En dat drijft de vraag op, met stijgende prijzen als gevolg.

Lidl voert in België deze week een sterke mediacampagne met paginagrote advertenties in dagbladen en spots op televisie voor witlof van eigen bodem. De consumentenprijs is deze week 49,5 cent voor 500 gram verpakte witlof.

Een woordvoerder van Veiling REO vraagt zich af of telers hier hun voordeel mee kunnen doen, maar tegelijkertijd stelt hij vast dat het een periode is waarin telers het seizoen een beetje kunnen opfleuren. “Het is goed dat dit gebeurt, van mij mag het een heel jaar zo zijn, maar het maakt de markt voor witlof structureel niet beter. Witlof wordt nu gebruikt als lokmiddel. Er ontstaat een piek in de afzet, maar volgende week zakt die weer weg. Is dat wat we willen? Ik denk van niet, maar laat telers er vooral van profiteren.” Ook is het typisch voor witlof dat dit nu gebeurt. “Dit effect op de markt zie je bij andere producten bijna nooit. Het heeft te maken met het feit dat witlof maar in drie toonaangevende landen wordt geteeld.”

Niet alle telers hebben overigens voordeel van deze prijzen, want niet alle afzetkanalen profiteren ervan. Bijvoorbeeld Belgische telers die exporteren naar Frankrijk schieten er weinig mee op.

Tendens: continu aanbod met dalende prijzen.

Of registreer je om te kunnen reageren.