Akkerbouw

Achtergrond 173 x bekeken

Bayer Cropscience wil groei met meer nieuwe producten

Bayer Cropscience voert voor de komende vier jaar de investeringen in onderzoek met 20 procent op tot 850 miljoen euro. De Duitse chemiereus neemt versneld afscheid van oude, milieu-onvriendelijke producten.

Bayer Cropscience is na Syngenta de grootste producent van gewasbeschermingsmiddelen ter wereld. Het bedrijf is bovendien een grote speler op de internationale markt voor zaaigoed. Met een nieuwe strategie wil het Duitse beursgenoteerde concern het percentage nieuwe producten in de productportefeuille vergroten. Zo wordt nog vóór 2012 afscheid genomen van insecticiden die de wereldgezondheidsorganisatie als ”klasse 1”, dus schadelijk, beoordeelt.

Bestuursvoorzitter Sandra Peterson noemt het ”verjongen” van de productportefeuille één van de vier pilaren die Bayer groei moet brengen. Andere pilaren zijn het meer centraal stellen van de klant, meer uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling en het vergroten van de activiteiten in de biowetenschappen of ”BioScience”. Bij het laatste staat het ontrafelen van de genetische informatie van landbouwgewassen centraal.

Daarmee volgt Bayer Cropscience het pad dat het eveneens Duitse BASF wellicht eerder, in samenwerking met Monsanto, insloeg. BASF bouwde enkele jaren geleden het grootste genoomonderzoekscentrum ter wereld in Berlijn.

Concreet wordt gezocht naar de samenhang van genen en eigenschappen van planten, zodat meer gericht en dus sneller veredeld kan worden.

Bayer richt zich bij dergelijk onderzoek op soja, tarwe, rijst en katoen en groenten.
Het bedrijf claimt op dit terrein al in 2010 in omzet op de zadenmarkt sneller te zijn gegroeid dan de concurrent. Bayer verwacht in 2015 nieuwe tarwevariëteiten te kunnen presenteren.
In de rijstmarkt richt Bayer zich op toenemend gebruik van hybride zaad in Azië, waar volgens de onderneming ruimte is om ”veel meer rijst” te telen. Inwoners gaan van platteland naar stad waardoor juist steeds areaal verloren gaat of verwaarloosd wordt. De rijstmarkt biedt Bayer volgens Peterson ook de kans om de aanwezigheid te vergroten in opkomende economieën als China en India.

Peterson ziet de markt voor zaaigoed, gewasbeschermingsmiddelen en voeding steeds meer complex worden. Een toenemende focus op innovatie kan volgens haar niet los worden gezien van andere organisatiestructuren. Daarom wil Bayer door middel van samenwerkingsverbanden en projecten (onder meer met Pepsico en Walmart) de band tussen teler, retail en consument versterken.

Of registreer je om te kunnen reageren.