Akkerbouw

Achtergrond 709 x bekeken

’Negen miljard mensen voeden is mogelijk’

Syngenta voegt de divisies voor de gewasbescherming en die voor de veredeling van gewassen samen. De divisies kunnen elkaar zo versterken, zegt directeur Michael Kester. ”De nieuwe strategie hebben we begin dit jaar gelanceerd en moet eind dit jaar zijn afgerond.”

Wereldvoedselorganisatie FAO waarschuwt regelmatig dat de aarde steeds meer mensen moet voeden. In 2040 wonen er naar verwachting zo’n 8 miljard mensen op de aardbol. Tien jaar later zijn dat er 1 miljard meer. De FAO vraagt zich af of er dan wel genoeg voedsel is voor iedereen.

Michael Kester, algemeen directeur van Syngenta Benelux, denkt van wel. ”De laatste dertig jaar is de productie van voedingsgewassen sneller gestegen dan de wereldbevolking, terwijl het areaal landbouwgrond niet is gegroeid. We krijgen steeds meer technische mogelijkheden om de voedselproductie per hectare verder te vergroten. We hebben nu veel meer kennis van het DNA van planten, zodat we veel gerichter kunnen veredelen. Dat leidt sneller tot nieuwe rassen die meer produceren en beter bestand zijn tegen ziektes.”

Syngenta, producent van gewasbeschermingsmiddelen en zaaizaad, speelt hierop in door de divisies voor de chemische en de biologische gewasbescherming samen te voegen met die voor de zaadveredeling. Kester: ”Deze nieuwe strategie hebben we begin dit jaar gelanceerd en moet eind dit jaar zijn afgerond.”

Voorheen was Syngenta georganiseerd naar de producten die de divisies maken, zegt Kester. ”Nu staat de afnemer centraal. Een teler heeft vaak meer aan één op elkaar afgestemd totaaladvies over zaaizaad en gewasbescherming dan afzonderlijke adviezen. Dat leidt ook tot synergie en dus een kostenbesparing bij Syngenta. Maar de belangrijkste reden is dat de divisies elkaar versterken.

Veredeling richt zich ook specifiek op ziekteresistentie. Dat heeft weer invloed op de gewasbescherming die een gewas nodig heeft. En met behulp van biologische gewasbescherming kun je het gebruik van chemische middelen verminderen.”

Kester noemt een voorbeeld. ”We hebben in de Spaanse provincie Almeria een project lopen met paprika’s. De rassenkeuze en de biologische en chemische gewasbescherming worden in één advies afgestemd met de teler. Het resultaat is een betere vruchtkwaliteit, een hoge productie en een lagere kostprijs.”

Kester hoopt dat door de samenwerking van de divisies sneller nieuwe producten en rassen op de markt komen. Dat kan ook de telers een meerwaarde opleveren. ”Kijk maar naar onze Kumato-tomaat. Dat is een bruinkleurige tomaat met een uitzonderlijk goede smaak, die door Syngenta is gekweekt. Die wordt inmiddels in supermarkten in heel Spanje verkocht. Het areaal is inmiddels van een aanzienlijke omvang. En de consumenten herkennen de merknaam die voor een bepaalde kwaliteit staat, en betalen er gemiddeld drie keer zo veel voor omdat ze weten wat ze kopen. Daardoor valt er door alle partners in de keten meer geld te verdienen.”

Kester vindt de Kumato-tomaat een goed voorbeeld van waar het heen moet in de voedingssector. ”We moeten samenwerken in de keten en meer voedingsgewassen met unieke eigenschappen onder merknaam verkopen. Dan kun je het aanbod beter afstemmen op de vraag. Supermarkten krijgen dan een gevarieerder aanbod groenten. De consumenten hebben daar baat bij en de telers ontvangen een hogere prijs voor hun producten. Het is schandelijk hoe weinig telers soms voor hun producten krijgen.”

Kester vindt dat de supermarkten wel wat enthousiaster mogen zijn voor het onder merknaam verkopen van groenten. ”De hele keten inclusief de consument heeft er baat bij. Maar helaas kiezen veel supermarkten liever voor anonieme producten. Dan kunnen ze gemakkelijker shoppen bij de goedkoopste leveranciers.”

Schaalgrootte nodig voor kosten R&D
Syngenta is in 2000 ontstaat uit een fusie van de agrarische divisies van Astra Zeneca en Novartis. Novartis produceerde gewasbeschermingsmiddelen en zaaizaden, Astra Zeneca alleen gewasbeschermingsmiddelen. Syngenta was destijds het eerste chemiebedrijf ter wereld dat zich alleen op de land- en tuinbouw richtte. Novartis en Astra Zeneca zijn sinds 2000 alleen nog actief in de humane gezondheidszorg.

Syngenta boekte in 2010 een omzet van 11,6 miljard dollar (8,2 miljard euro) en een winst van 1,39 miljard dollar (circa 1 miljard euro). Het concern is ’s werelds grootste producent van gewasbeschermingsmiddelen en de derde producent van zaaizaden, na Monsanto en Dupont/Pioneer.

Volgens Michael Kester, sinds april algemeen directeur van Syngenta Benelux, had de fusie in 2000 een strategisch doel. ”Er is in de zaadveredeling en de productie van gewasbeschermingsmiddelen veel geld nodig voor research en development (R&D). De fusie gaf Syngenta de financiële armslag daarvoor. Nu besteedt Syngenta 1 miljard dollar per jaar aan onderzoek en ontwikkeling. Dat is 10 procent van de omzet.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.