Akkerbouw

Achtergrond 232 x bekeken

Akkerbouwers starten met wortelconcept consument

De Flevolandse akkerbouwers Harold Zondag en Martin Topper promoten al jaren op allerlei evenementen de consumptie van groenten. Hun nauwe contact met consumenten bracht ze op het idee gekleurde wortels te telen en te vermarkten. Dat doen ze onder de naam Hollandteelt. Zondag heeft een akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen. Topper zijn bedrijf staat in Dronten.

Zondag gelooft in de conceptmatige afzet van groenten. ”Een product kan nog zo speciaal zijn, maar als het gewoon in het winkelschap ligt is de kans groot dat het mislukt. Een concept moet worden gedragen door een verhaal.”

Bij de gekleurde wortels draait het om kleur en smaak, zegt Zondag. ”In het buitenland hebben consumenten een veel bredere smaak van zoet naar zout en van bitter naar zuur. In Nederland is die marge heel krap. Door nieuwe concepten te ontwikkelen met de nadruk op smaak en kleur willen we groenten promoten.”

De beide akkerbouwers namen contact op met het conceptontwikkelingsbureau Foodatelier. Zondag: ”Die hebben ervaring met het in de markt zetten van voedingsconcepten. We gaan drie concepten gekleurde wortelen presenteren op het Flevo Food Festival, dat van 24 tot en met 26 juni plaats vindt in Dronten. We hopen dan duidelijk te krijgen welke concepten aanslaan bij de consumenten.”

Het eerste concept is een mengsel van gekleurde wortels om mee te wokken. Het tweede concept is een stoomzak. Het derde concept is om te barbecueën.

Zondag en Topper telen dit jaar acht hectare gekleurde wortels. Zondag: ”We hebben vorig jaar gewassen gekleurde wortels geleverd aan horecabedrijven in België, Frankrijk en Duitsland. Die leveren we in een speciale verpakking. Want je moet er een verhaal bij vertellen, anders werkt zo’n concept niet. Dat gaan we verder uitbouwen. Nu gaan we ook concepten in Nederland lanceren met gekleurde wortels.”

Hollandteelt wil het concept uitbreiden naar andere gewassen. Zondag: ”We telen dit jaar ruim twee hectare kroten. Die zijn normaal rood, maar wij telen verschillende kleuren bietjes. Dit wordt voor ons de tweede testmarkt. Er zijn vast wel meer groenten te bedenken die binnen zo’n concept passen van smaak en kleur. Maar we beginnen eerst met wortels en vervolgens met kroten. Het is een uitdaging om zoiets nieuws te ondernemen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.