Akkerbouw

Achtergrond 3664 x bekeken

Peka Kroef richt zich op niches

Peka Kroef maakt aardappelproducten voor foodservice, retail en salade-industrie. Het bedrijf bakt geen frites, zegt directeur Bart Kroef. ”Dat is een bulkmarkt met veel concurrentie. Wij richten ons op nichemarkten. We willen groeien, maar alleen op eigen kracht. We blijven een familiebedrijf.”

Aardappelverwerker Peka Kroef in Odiliapeel heeft het areaal aardappelen voor dit jaar gecontracteerd. Volgens productiedirecteur Ron van Vonderen kostte dat niet veel moeite, ondanks dat akkerbouwers andere alternatieven hebben, gezien de goede prijzen voor graan, uien en industriegroenten. ”We hebben een grote groep trouwe telers. Sommige akkerbouwers telen al generaties aardappelen voor Peka Kroef.”

Peka Kroef verwerkt jaarlijks 200.000 ton aardappelen tot producten voor de foodservice, retail en salade-industrie. Driekwart van de aardappelen wordt onder contract geteeld bij zo’n 170 akkerbouwers, zegt Van Vonderen. ”We nemen de hele oogst af. We kennen geen pool. Het contract heeft een minimum- en maximumprijs. Dit jaar loopt de contractprijs van 7 tot 10 cent, exclusief kwaliteitstoeslagen. De uiteindelijke prijs wordt bepaald door de aardappelnoteringen van de beurzen van Emmeloord en Goes. Op deze manier kunnen de telers profiteren van een hogere prijs op de vrije markt, zoals dit seizoen.”

Peka Kroef laat de telers onder contract alleen het ras Hansa telen. Van Vonderen: ”Dat ras wordt weinig gevraagd op de vrije markt. Daarom kopen we de volledige oogst van onze telers.”
Voor Peka Kroef is Hansa heel geschikt, zegt algemeen directeur Bart Kroef. ”Hansa is een geelvlezig vastkokend en kleinvallend aardappelras. Dat past goed bij de producten die wij maken. Als een afnemer andere specificaties wenst, bijvoorbeeld een witvlezige aardappel in de salade, dan kopen we op de vrije markt het ras dat we daar voor nodig hebben.”

Peka Kroef maakt aardappelproducten voor de foodservice, retail en salade-industrie. Het bedrijf bakt geen frites, zegt Kroef. ”Dat is een bulkmarkt met veel concurrentie. Wij richten ons op nichemarkten. Ook daar is concurrentie, maar niet zo fel als bij frites. Bovendien vergt het een grote investering om zelf frites te produceren. Als onze afnemers frites bestellen, kopen wij dat in.”
Produceren voor nichemarkten betekent een groot klantenbestand. Kroef: ”In 1995 hadden wij vijftig klanten, nu meer dan duizend. In de productie van vacuüm gepasteuriseerde producten zijn wij marktleider in Europa. Deze afzet bepaalt 60 procent van onze totale omzet.”

Het grote aantal afnemers heeft een voordeel, vindt Kroef. ”Als je een afnemer kwijtraakt, treft je dat niet zo hard als wanneer je een beperkt aantal klanten hebt. De retail heeft een paar heel grote marktpartijen. De foodservice telt veel meer afnemers. Daarnaast spreiden we het risico door te leveren aan afnemers in zo’n twintig landen.”

Kroef constateert dat de afzetmarkten zijn veranderd. ”De nadruk ligt steeds meer op gemak en gezondheid. De afzet van gemaksvoeding is de laatste tien jaar met 10 tot 15 procent per jaar gegroeid. Bij de gezondheidstrend zien we dat de kookaardappel terrein wint op de gebakken aardappel. Ook het gebruik van de oven neemt toe. Dat wordt gezien als gezonder dan bakken of frituren.”

Peka Kroef denkt mee met de afnemers over nieuwe producten. Kroef: ”Wij adviseren bijvoorbeeld over productspecificaties en het assortiment. Daar laten we marktonderzoek naar doen om zicht te houden op de wensen van de consumenten. Zo helpen we onze afnemers om het maximale uit onze producten te halen.”

Peka Kroef haalde in 2007 voor het eerst een omzet boven 100 miljoen euro. Kroef wil verder groeien, maar alleen op eigen kracht. ”We zijn en blijven een familiebedrijf.”

Begonnen als aardappelgroothandel

Peka Kroef begon in 1970 als aardappelgroothandel in het Brabantse dorp Odiliapeel. Het bedrijf is opgericht door Piet Kroef, de grootvader van de huidige algemeen directeur Bart Kroef. De naam Peka is afgeleid van de initialen van de oprichter.
Later richtte het bedrijf zich ook op de productie van geschilde aardappelen voor grootkeukenbedrijven en gekookte aardappelen voor de salade-industrie.
Doordat grote saladeproducenten steeds meer zelf hun aardappelgrondstoffen produceerden, breidde Kroef de activiteiten uit naar vacuüm verpakte aardappel- en groente producten.
Daarnaast levert Peka Kroef onder de merknamen Peka en Peka Freshline aardappelproducten aan AGF-handel, horeca, catering en grootkeukens. In 1999 introduceerde Peka Kroef een nieuwe lijn gekookte en onder beschermende atmosfeer verpakte aardappelen, PomNature, bestemd voor de Europese retail.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.