Akkerbouw

Achtergrond 481 x bekeken

Nufarm verbreedt assortiment na verlies op glyfosaatmarkt

Het Australische Nufarm wil minder afhankelijk worden van de glyfosaatmarkt. En alliantie met het Japanse concern Sumitomo helpt daarbij. Ook, of eigenlijk juist, omdat de bedrijven erg verschillend zijn.

Nufarm wil in rap tempo minder afhankelijk worden van de glyfosaatmarkt. Het bedrijf investeert in andere productgroepen. Dat zegt verkoopmanager Bart de Vroome van de Australische producent van gewasbeschermingsmiddelen en zaaigoed. Een strategische alliantie met het Japanse Sumitomo helpt daarbij. Nufarm gaat de originele moleculen van Nufarm in Europa voor een fors deel vermarkten.

Sumitomo kocht vorig jaar 20 procent van Nufarm. De bedrijven zijn erg verschillend. Nufarm formuleert vooral middelen uit moleculen waarvan het patent is verlopen. Binnen de productportefeuille van Nufarm geldt dat eigenlijk alleen niet voor de groeistoffen. Sumitomo zoekt juist zelf naar nieuwe moleculen. Waar Nufarm sterk is met herbiciden, laat Sumitomo zich gelden met fungiciden en insecticiden.

Hoewel de bedrijven zelfstandig blijven, bleek tijdens een strategisch overleg in Lyon dat de samenwerking ver gaat. Nufarm gaat middelen van Sumitomo in Europa vermarkten en kijken of de originele moleculen van Sumitomo gemixt kunnen worden met de patentloze moleculen van Nufarm. ”Het combineren van eigen moleculen met zogenoemde off-patent-moleculen is uniek in deze branche”, aldus verkoopmanager Bart de Vroome.

Nufarm zoekt dan volgens de topman, voorheen actief voor onder meer Bayer, de aanval. De cijfers van Nufarm waren de laatste jaren niet altijd even fraai. In boekjaar 2009 leed Nufarm 40 miljoen dollar (27,6 miljoen euro) verlies. Zo’n 40 procent van de omzet van Nufarm kwam voort uit de verkoop van glyfosaat en na een waanzinnig goed 2008 stortte de markt volledig in door de komst van Chinese producenten.

In 2010 werd een kleine nettowinst van 4,4 miljoen dollar (3 miljard euro) bekendgemaakt. De bijzonder hoge schuld van 1,03 miljard dollar werd in 2010 bovendien teruggebracht tot een kleine 650 miljoen dollar.

De laatste jaren maakte de verkoop van glyfosaat, een herbicide, 30 tot 40 procent van de omzet uit. Volgens een strategische visie die Nufarm zeer recent bekendmaakte tegenover analisten van zakenbank Crédit Suisse, moet dit percentage door Nufarm zelfstandig maar met behulp van de strategische alliantie de komende jaren omlaag worden gebracht tot 14 tot 18 procent.
Aandeelhouders reageerden niet allemaal enthousiast. Sumitomo zou weinig tot niets kunnen toevoegen aan Nufarm, maar De Vroome zegt: ”Sumitomo is juist een heel interessante partij omdat ze heel anders is dan Nufarm. Sumitomo is bovendien marktleider in Japan, een moeilijk doordringbare markt. Nufarm kan hier mogelijk in de toekomst ook gaan leveren al is daar nog niks concreet over afgesproken.”

Alle nieuwe producten van Sumitomo worden in principe door Nufarm gedistribueerd, aldus De Vroome. Datzelfde geldt op de Braziliaanse, Duitse en Canadese markt. De Franse, Italiaanse en Iberische markt worden door andere dochters van Sumitomo bediend. Sumitomo neemt dan weer de vermarkting van Nufarm-producten in Mexico voor zijn rekening.

”Door deze samenwerking ontstaat in Europa de eerste partij die zowel gepatenteerde moleculen tot zijn beschikking heeft, als niet meer gepatenteerde moleculen van derden gebruikt. Ons spectrum is veel breder dan de concurrentie.”

Het eerste Sumitomo-product dat in de Benelux zal worden afgezet is Nocturn.
Het betreft een rupsenbestrijder in diverse vruchtgroenten onder glas, zoals tomaat, aubergine en paprika.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.