Akkerbouw

Achtergrond 754 x bekeken

Focus op glyfosaat breekt Nufarm op

Een sterke focus op glyfosaat-herbiciden zet Nufarm onder druk. De relatief onbekende Australische gewasbeschermings-middelenproducent ziet de Chinezen, die goedkoper kunnen werken, opkomen. Een poging om met een Chinees bedrijf samen te werken mislukte, met onzekerheid tot gevolg.

Het Australische bedrijf Nufarm is in Nederland relatief onbekend, maar geldt als nummer acht in de wereld van gewasbeschermingsmiddelen. Een kwart van de omzet wordt nog altijd in Australië gerealiseerd, maar de Europese activiteiten zijn tegenwoordig meer dan 300 miljoen euro waard, op een totale omzet van meer dan 10 miljard in Europa. Eén van de vier fabrieken die Nufarm in Europa bestiert, staat in de Botlek bij Rotterdam.

Het betreft een fabriek die in 1996 werd overgenomen en methylvarianten van de zogeheten fenoxy-herbiciden produceert. Een deel van de grondstoffen worden geleverd door het bekende Nederlandse chemieconcern Akzo Nobel, de voormalige eigenaar van de fabriek.
Nufarm is sinds 1994 actief in Europa als producent en verkoper van gewasbeschermingsmiddelen. Het bedrijf leidt de Europese activiteiten vanuit Parijs en Keulen en vergaarde de laatste jaren een marktaandeel van circa 3 procent. De Australiërs leggen zich met name toe op de productie van herbiciden..”

Wereldwijd bestaat de markt voor gewasbeschermingsmiddelen voor 48 procent uit herbiciden, aldus Nufarm, maar voor Nufarm zijn de zogenoemde weedkillers goed voor driekwart van de omzet. Glyfosaat geldt voor Nufarm als de belangrijkste onkruidbestrijder, en in deze productgroep claimt Nufarm de nummer twee positie wereldwijd.

Hier ligt ook de oorzaak van de omzetverslechtering in 2010. Nufarm zag door druk op zowel prijzen als volumes de omzet in 2010 dalen van 2,68 naar 2,17 miljard dollar (1,61 miljard euro). Nufarm importeert de zogeheten stof Technical 95 uit China om deze om te zetten in Glyfosaat 450. Net als andere grote producenten van glyfosaat, zoals Monsanto of Syngenta, lijdt Nufarm onder de opkomst van twee dozijn middelgrote Chinese exportgeoriënteerde producenten. De Chinezen hebben sowieso een lagere kostprijs, maar het helpt ook dat hun regering in juli 2010 besloot een belastingaftrek van 9 procent van de exportwaarde van Technical 95 af te schaffen.

Daardoor gaat de kostprijs van Nufarm omhoog en wordt het voor Chinese bedrijven aantrekkelijker om zelf glyfosaat te produceren. Vanwege de technische expertise in Australië wilde een grotere Chinese speler, Sinochem, Nufarm overnemen. De Chinese propositie: een relatief lage overnameprijs in ruil voor toegang tot goedkope grondstoffen. Nufarm koos er echter voor een bijna controlerend belang te verkopen aan het Japanse Sumitomo. De Japanse firma is een wereldwijde top-10 speler en heeft in Europa stilletjes een omzet van circa 300 miljoen euro opgebouwd. Sumitomo heeft belooft Nufarm te introduceren op de zwaar beschermde Japanse markt voor chemicaliën. Volgens boze aandeelhouders heeft de keuze voor Sumitomo het beursgenoteerde bedrijf te weinig opgeleverd.

Ook andere fabrikanten van gewasbeschermingsmiddelen voelen de hete Chinese adem in hun nek. Het aantal nieuwe patenten neemt door nieuwe regels af. Daarmee groeien mogelijkheden voor bedrijven die minder innovatieve kracht hebben; ze kunnen meer kopiëren.
Daarbij geldt wel dat de Chinese maar ook Poolse en Indiase bedrijven een dealer-infrastructuur in rijke markten als Europa, Zuid-Amerika en de VS missen. Het is dan ook niet toevallig dat ChemChina vorig jaar één van de grootste overnames deed in de agribusiness, door een belang van 60 procent in het Israëlische Makhteshim Agan Industries te kopen. De Israëliërs gelden als de grootste producent van gewasbeschermingsmiddelen waarvan het patent is vervallen. De verwachting is dat Chinese bedrijven meer overnames in de agro-chemicaliën zullen doen.

De bestuursvoorzitter van Nufarm, Doug Rathbone, meldt dat Nufarm voldoende omvang heeft om de productportefeuille uit te breiden. Daar komt volgens hem bij dat Chinese concurrenten van hun overheid moeten voldoen aan scherpere eisen. ”Per saldo is maar een derde van onze business glyfosaat. Ons geld en onze energie gaat naar de overige 70 procent.”

Geconcentreerde markt
De markt voor gewasbeschermingsmiddelen en zaaigoed is sterk geconcentreerd. Meer dan 80 procent van de markt is in handen van slechts tien partijen. In de productie en vermarkting van gewasbeschermingsmiddelen geldt het Zwitserse Syngenta als de grootste speler, gevolgd door de Cropscience-divisie van Bayer en het Amerikaanse Monsanto. Dow en Dupont (in de sector bekend als Pioneer Hi-BreD) volgen. Monsanto geldt als verreweg de grootste producent van zaaigoed.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.