Akkerbouw

Achtergrond 1908 x bekeken

'We moeten de aardappel uit de alledaagsheid trekken'

De presentatie van aardappelen in de supermarkt kan beter. De consumenten kunnen geen wijs worden uit het aanbod, vindt financieel manager Jan Hoogenboom van HZPC. Daarom heeft het handelshuis een presentatie ontwikkeld. In een kast liggen achter glazen deuren aardappelen gegroepeerd naar bepaalde kenmerken, zoals smaak, herkomst of gebruik. Hoogenboom: ”Deze presentatie laten we zien op beurzen waar supermarkten komen. We hopen dat ze dit idee overnemen.”

HZPC presenteerde het idee op de rassenshows vorige week. Hoogenboom ziet vaak in supermarkten dat de aardappelzakken in grote ijzeren containers liggen. ”De consument moet maar uitzoeken wat bij hem past. Onze presentatie helpt de consument een goede keuze te maken. We moeten de aardappel uit de alledaagsheid trekken.”

Daarom heeft HZPC een aantal gekleurde aardappelen gekweekt en aangemeld voor de rassenlijst. Hoogenboom: ”Daar kun je leuk mee variëren op een bord. Maar dit is wel een nichemarkt.”

Volgens Hoogenboom heeft de consument een aantal kernwaarden. ’Dat zijn smaak, gezondheid en gemak. De smaak laten wij beoordelen door een panel, die ook geur en textuur beoordelen. HZPC heeft achttien smaken gedefinieerd, waarvan de helft als positief wordt ervaren. Ieder ras wordt door het panel op die punten beoordeeld.”

Ook gemak is belangrijk, zegt Hoogenboom. ”Mijn kinderen eten geen aardappelen omdat ze schillen veel werk vinden. Daarom introduceren we een nieuwe aardappel, de Colomba. Deze stop je ongeschild in de magnetron en is in vier minuten klaar. Met Colomba richten we ons met name op de jongeren.”

Prijs speelt ook een rol bij consumenten. Hoogenboom: ”Supermarkten leggen bij de inkoop veel nadruk op prijs. Maar wij leggen in ons concept Pommonde veel nadruk op smaak. We zien bij dit concept veel herhalingsaankopen van consumenten.”

Ook handelshuis Agrico ziet dat afzetmarkten diverser worden, zegt directeur Jan van Hoogen. ”Noordwest-Europa vraagt vooral fijne aardappelen. Noord-Afrika en het Midden-Oosten willen grote aardappelen.”

Maar ook binnen Europa is er veel onderscheid in markten. Van Hoogen: ”Voor de Britse markt hebben we een aardappel gekweekt die in de oven wordt bereid. Die aardappel is getest door Britse kenners. Frankrijk vraagt weer andere rassen die we laten kweken door een Frans bedrijf dat de thuismarkt kent.”

Daarnaast neemt de vraag toe naar aaltjesresistente rassen, zegt Van Hoogen. ”Onze nieuwe zeer vroege fritesras Ambassador is resistent tegen aardappelmoeheid.”

Agrico vermarkt ruim tachtig rassen, zegt Van Hoogen. ”En het aantal neemt toe. Sommige rassen gaan lang mee. Maar van veel rassen nemen we na verloop van tijd afscheid. Je moet veel investeren in een nieuw ras., Maar de markt bepaalt of het blijft. Daar selecteert Agrico steeds meer op.”

Of registreer je om te kunnen reageren.