Akkerbouw

Achtergrond 806 x bekeken 3 reacties

Oude Russin beter dan jonge Westerse

Mijn antieke Russische combine levert veel beter werk dan de moderne, geïmporteerde combines uit het Westen. Rara, hoe kan dat?

Op mijn eigen bedrijf staat nog een Russische combine die dik 25 jaar oud is. Ik hoef er al geen wegenbelasting meer voor te betalen. Ik heb dat oudje eens aangeboden aan de Nederlandse ambassadeur toen die hier op het bedrijf kwam. Die zou hem wat mij betreft gratis naar Nederland mogen sturen voor in een museum. Daar wou hij niet aan, maar hij kon er wel om lachen. ’Waaat? is die niet wat groot voor een museum?’

Mijn zakenpartner Adil wil dat oudje al lange tijd kopen, terwijl hij ruim 20 geïmporteerde combines in zijn loods heeft staan. Ja, die staan er al 3 jaar, en als er drie van werken, zijn het er veel. Ondanks zijn aandringen wil ik de mijne niet kwijt. Je weet maar nooit waar ik die ooit nog voor kan gebruiken.

Motor na elke oogst reviseren

Bij mijn oudje was de motor kapot. Nou is dat niks ergs, want elke Russische combine heeft na een seizoen een kapotte motor. Dat is een kwestie van met de kraan de motor eraf halen, die uit elkaar nemen, nieuwe bussen, zuigers en krukas en verstuivers erin, de dieselpomp reviseren en hups, na een dagje sleutelen loopt ‘ie weer als een goede ouwe over het veld. Dat oudje krijgt gewoon goedkope Russische smeerolie. Dat spul lijkt na honderd draaiuren soms meer op teer dan op olie. En toch blijft hij erop draaien.

Bij Adils geïmporteerde combines gaan de motoren twee keer per seizoen kapot. Heel vreemd, maar waar. Terwijl ze er toch import-motorolie indoen. Maar ja, een motor afstellen of een flinke revisie uitvoeren zonder zand en stof in de motor te werken is blijkbaar onmogelijk hier. Dus daarom zijn die motoren na een maand weer kapot.

Weinig oogstverlies dankzij sukkelgangetje combine

We hebben mijn oudje naar de saffloervelden bij de Chinese grens gebracht en zijn er mee gaan combinen. De oogstverliezen waren stukken lager dan met de moderne geïmporteerde combines. Hoe dat kan? Heel eenvoudig. Dat kreng kan in het veld gewoonweg niet zo hard rijden als die importcombines. De vroegere Russische ontwerper heeft duidelijk de Russische werknemers gekend en ervoor gezorgd dat het ding gewoon niet hard kon. Of is het een geluk bij een fout ontwerp geweest?

Foto's: Bert van Lier

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    patrick

    Bert !
    Leuk te zien dat jullie ook Hennepboer spelen , hier in Hongarije hebben we dat ook.
    Het is enkel een verboden onkruid en laat staan moeilijk als onkruid te behandelen.
    Maar een ding Bert een oude Russin met een jonge westerse vergelijken OK zal wel zijn maar of een jonge Russin betere kuren heeft dan een Westerse daar heb ik zo mijn twijfels over ... .!

  • no-profile-image

    ED Bakker

    Bert als ik je combine op de foto zie denk ik dat het reviseren minder vaak hoeft te gebeuren als je voor het luchtfilter een voor,cleaner zou hebben dat zit gewoon op de inlaatpijp in plaats van de luchtfilterkap de diameter zal ongeveer 4 keer die van de pijp naar het filter zijn in dat ding zit een propeller die draait door de luchtstoom en zodoende de zwaardere delen (stof) naar buiten slingerd werkt echt heel goed

  • no-profile-image

    Bert

    Ed. Zo`n soort iets filter heeft er ooit wel eens op gezeten.Maar als iets kapot is en loopt zonder kopen ze het vaak niet.liever 2 dagen sleutelen aan gehele motor.
    Groeten

Of registreer je om te kunnen reageren.