Akkerbouw

Achtergrond 320 x bekeken 7 reacties

Logistiek van likmevestje

De afvoer van zaad naar de opslag is een knelpunt bij de oogst in Kazachstan.

Ik heb bewondering voor hoe het bij Gerrit in Australië gaat. Elke 10 minuten een hectare gecombined en de organisatie zo strak dat er geen enkele combine met een volle bunker ergens op het veld staat te wachten. Ik kon me bij eerste lezing niet voorstellen hoe Gerrit dat klaar kreeg met zoveel machines, werknemers en afstanden. Petje af!

Vrachtwagenchauffeurs werken vaker niet dan wel

Ik heb die blog twee keer moeten lezen, omdat ik onder het lezen voor me zag hoe het er hier aan toegaat.
De verschillen zijn namelijk groot. Hier varieert de saffloeropbrengst tussen de 100 en krap 1.000 kilo per hectare. In de bunkers van de combines gaat 3 tot 4 ton saffloer. Dus kunnen ze maar twee bunkers per dag doen. Maar evengoed spelen ze het klaar om een halve dag op het veld stil te staan met een volle bunker. De vrachtwagenchauffeurs zitten ergens te kletsen of te zuipen. Of de vrachtwagens hebben brokken. Of bij de opslag zijn de werknemers vertrokken om te eten en te rusten. Of de chauffeurs zijn gewoon op de loop, omdat ze niet willen werken als de vrachtwagen niet kan kiepen omdat de oliepomp weer kapot is. Dus ja, dan krijg je kippenvel als je leest hoe georganiseerd de oogst elders verloopt.

Zaad schonen taai karwei

Ook bij de opslagloods gaat het niet vlekkeloos. Op mijn aandringen staat daar een man die in de wagen kijkt. Hij neemt een monster en telt hoe veel gerst- of andere moeilijke uitsorteerbare zaden er door de saffloer zitten. Is die sterk verontreinigd, dan moet die vracht op een aparte hoop aan de andere kant van de loods. Die hoop krijgt als bestemming de oliepers. Is het zaad mooi schoon, dan kan het op een andere hoop. Die kan geschoond worden voor export.
Tsja, een best plan van mij, al zeg ik het zelf. Totdat achteraf bleek dat de man niet kon tellen of niet het verschil kende tussen gerst- en saffloerzaad. Nou ja, dat kan gebeuren hier aan de Chinese grens. Het gevolg zal duidelijk zijn: het wordt een moeizaam schoningsseizoen: veel uren schonen per container en weinig kilo’s per uur.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Hans

    Bert ik denk dat jullie daar een groot mentalteits probleem hebben. Het overheidsysteem heeft te lang de mensen gepampert. Een goede les voor de aanstaande verkiezingen hier in Nederland.

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Bert nu begrijp ik ook een beetje waarom bij voorbeeld goeie combines vaak kapot zijn en blijven. Heeft het misschien ook te maken met het aanzien van mensen die in de landbouw werken en daardoor alleen maar de minst goede werknemers kan krijgen
    Groeten Ed

  • no-profile-image

    Han

    Hier kan ik duidelijk in zijn >de goede mensen< verdwijnen in het hele Oostblok zo snel mogelijk naar de stad. Hier is meer aanzien en geld te verdienen. De landbouw betaalt doorgaans slecht en het management is ook niet modern te noemen. Langdurig kapotte machines heeft ook te maken met de dealers. Zij zijn van snel verkopen, afleveren en liever nooit terug komen voor vuile handen en onderdelen liggen niet op de plank. Dit is een kwaal van het hele oude Rusland.

  • no-profile-image

    Gerrit

    Bert allereerst bedankt voor het compliment.Ik kan je problemen goed begrijpen. De eerste mengmestverspreiders die we na de val van de muur naar het oogsten verkochten, hadden de hele week nodig om net zoveel te presteren als wat in het westen in een dag kon. We hebben geprobeerd er een goede chauffeur vanuit Nederland naar toe te sturen, echter hij kon alleen ook niets uitrichten. Je hebt minstens 2 goede chauffeurs nodig om een minder goede chauffeur mee te trekken.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Bert, ik begrijp het helemaal, ik kan er een dik boek over schrijven!!!... Als je er niet om kan lachen af en toe word je knettergek of hartpatient. Persoonlijk denk ik dat de door jouw beschreven taferelen tussen Magdeburg en Wladiowostok meer regelmaat dan uitzondering zijn. Wij hebben een schrale troost, de niet-communistisch opgevoede europianen veranderen ook!!!...

  • no-profile-image

    patrick

    Dat kennen wij hier ook en dat is dan ook de reden dat ik eerst een kar kocht vooralleer ik ging zaaien.
    Mijn logistick op punt stellen is belangrijker dan de combine. Heb een straatvergunning gekocht voor een sleep van 30 meter om twee aan elkaar te hangen(spaart tijd) Heb er nu een Manitou 731 bijgenomen (ipv andere laders die geen straatvergunning hadden) om overal en altijd erbij aanwezig te zijn, meer nog heb er dan ook nog een parkingmogelijkheid bijgenomen centraal tussen de velden waar veilige overnachting enz mogelijk zijn. Grootste probleem in het oosten zijn de vele km de kmafstand naar een veld is soms groter dan die met een belgische stad vroeger waar de trekker nooit kwam ... Bert aan de logistick moet vuurspetters afspringen net zoals op het .....(je weet wel)

  • no-profile-image

    berend

    Bert maak je niet dik, dun is de mode.Ik verwacht binnenkort een positief verhaal over Kazachstan. Berend

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.