Akkerbouw

Achtergrond 225 x bekeken

Hogere pootgoedprijzen dan vorig seizoen

Net als de consumptieaardappelen wordt in Duitsland ook pootgoed dit seizoen duurder dan vorig jaar, meldt het Duitse marktbureau AMI. Een prijsverhoging met €9 tot €12 per 100 kg ten opzichte van de herfst vorig jaar is normaal. Op die manier profiteren ook de vermeerderaars van de hausse op de aardappelmarkt, zij het dat hun rendementen niet zo sterk fluctueren als op de vrije markt. In de pootgoedsector is voor zowel de fritesgeschikte soorten als voor de industrie- en zetmeeltypes een reeks contracten in zwang, die uitgaan van vaste prijzen.
Voor de aanplant van de oogst 2010/’11 lijkt voldoende pootgoed beschikbaar, al zijn enkele populaire soorten al uitverkocht. Er is wel meer afzet mogelijk van tweede keus types. Toch meldt AMI dat in Nederland zelfs partijen van vrije soorten pootgoed kunnen overblijven. Die normaal gesproken naar Noord-Afrika zouden gaan.

De ‘menukaart’ van de pootgoedtelers vertoont dan ook veel open plekken onder de kolom prijzen. Vanaf de middenvroege soorten geldt dikwijls ‘prijs op aanvraag’. Dat komt mede doordat de prijzen voor types binnen gesloten handelsketen bijna nooit openbaar worden gemaakt. Nieuwe soorten zijn vanwege het geringe volume weer niet representatief voor de markt. Heel belangrijk is daarnaast dat er nog geen zinnig woord te zeggen is over de prijsontwikkeling van de consumptieaardappel in het voorjaar van 2011. Niemand kan nu al zeggen of er €4 dan wel €10 per 100 kg meer haalbaar is. De handel loopt pas na de winter, dus wil de teler zich nog niet vastleggen.

Ook bij pootgoed kan de export nog invloed krijgen op de prijs.
Als gevolg van later in het jaar oogsten en testen dan gebruikelijk hebben de pootgoedtelers nog niet alle ‘vroege’ klanten in de verre bestemmingen kunnen bedienen. Noordafrikaanse en Israëlische klanten verwachten mogelijk goede afzet volgend voorjaar en gaan daardoor meer pootgoed kopen. Ze kunnen hun areaal alleen niet onbeperkt uitbreiden, omdat daarvoor niet genoeg water en water en ziektevrij akkerbouwgebied beschikbaar is. Voor landen als Algerije, die maar weinig exporteren en dus volgend niet zullen profiteren van het hogere prijsniveau op de Europese aardappelmarkt, kan de hoge prijs van pootgoed afschrikkend werken. In Zuid-Europa hebben de telers van primeurs maar een korte periode om hun product te vermarkten, tussen het vroege aanbod uit Noord-Afrika en West-Europa. Ze hebben dit jaar bovendien niet veel verdiend aan de oogst 2009/’10. Vanwege heel slecht weer in de winter hebben ze minder kunnen planten dan gewenst. Oost-Europa lijkt veel vraag naar pootgoed te hebben, maar zal vanwege de hoge prijzen mogelijk kiezen voor herplant, ofwel inzet van niet gecertificeerd materiaal (‘zwart’ pootgoed).

Prognose: prijsstijging

Of registreer je om te kunnen reageren.