Akkerbouw

Achtergrond 804 x bekeken 7 reacties

6.500 hectare combinen in twee weken

Het zat dit jaar aan alle kanten mee. Normaal neemt het oogsten van de granen vier weken in beslag, dit jaar maar de helft. Gemiddeld per man 1 hectare per 10 minuten!

Nu de oogst hier in volle gang is, hebben veel loonwerkers en boeren enkele buitenlandse vakantiewerkers in dienst. Ook op mijn boerderij zijn tien jonge Nederlanders neergestreken. Het is de crème de la crème van de Nederlandse boeren van de toekomst. Ze stralen een enorm enthousiasme uit. Het is zelfs moeilijk ze te laten stoppen na een werkdag van meer dan 12 uur. Iedereen vermaakt zich prima.

Einde van oogst al snel in zicht

Normaal duurt de oogsttijd hier minstens vier weken. Dit jaar zit alles mee en kunnen we waarschijnlijk in de helft van de tijd de 6.500 hectare graan oogsten. We hebben twee weken bijna constant 24 uur per dag kunnen doorwerken. Er is maar een dag verloren gegaan doordat er 5 millimeter regen viel.
Met de drie nieuwe NH CR9070-maaidorsers hebben we in twee ploegen gedraaid. Elke ploeg bestaat uit vijf of zes personen: drie maaidorserchauffeurs, twee chauffeurs voor de chaserbins (graanwagens) en een monteur/bedrijfsleider die standby is.
De normale indeling is dat ’s morgens om zes uur bij zonsopgang de nachtploeg wordt afgelost door de dagploeg. De maaidorsers maken dan om de beurt een pitstop voor tanken, doorsmeren en omruilen van luchtfilters. De dagploeg blijft ononderbroken doorrijden tot 6 uur s’ avonds. Bij het wisselen van de ploeg, juist voordat het donker wordt, is er weer een korte pitstop voor tanken en klein onderhoud van de machines.
Ik sta versteld van de enorme capaciteit van deze nieuwe machines. Ook tijdens de wat moeilijkere omstandigheden in de nachtelijke uren blijven de grote allesvreters stevig doorblazen.

Logistiek luistert nauw

Natuurlijk moet alles goed op elkaar afgestemd zijn. De drie maaidorsers oogsten in de praktijk tussen de 40 en 50 ton/ uur. Dat betekent dat de silo ongeveer 3 ton per minuur moet innemen. De bottleneck in de hele logistiek was dit jaar het transport van land naar silo. De chaserbins met een inhoud van elk 35 ton konden op 2,5 kilometer afstand elk maar maximaal twee vrachten per uur doen. De meeste tijd (12 minuten per vracht) waren ze kwijt aan het zoeken van de maaidorsers, omdat volgens de wet van Murphy er altijd wel een maaidorser aan het andere einde van het perceel (2,5 kilometer) vol was.

Nu ik deze blog aan het schrijven ben, is de dagploeg aan een perceel tarwe begonnen van 330 hectare. Dit zal tegen de avond wel klaar zijn, zodat de nachtploeg het laatste perceel van 350 hectare kan doen. Daar zijn ze mogelijk morgenochtend mee klaar. Tenminste, als in de laatste silo nog plaats is, anders moeten we de rest in ‘worsten’ (plastic slurven van 300 ton) draaien. Vandaag ga ik ook kijken of er nog meer oogstwerk in de buurt te doen is.

Hogere productiviteit

Wat zou mijn vader zich hierover verbazen als hij nog zou leven. Hij was er heel trots op dat hij met vier personen op een topdag tot 5 hectare kon oogsten, als alles goed ging. Dit houdt ruwweg in dat 50 jaar geleden één persoon in één dag 1 hectare kon oogsten. Nu kan één man in 10 minuten 1 hectare doen. Ik ben heel benieuwd hoever die verbetering van arbeidsefficiëntie in de toekomst doorzet.

foto's: Gerrit Kurtsjens

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ed bakker

    Gerrit dat is nog eens combinen fantastisch .Het is dan waarschijnlijk bij jou als hier in de prairie provincies meestal geen douw s'nachts. Een vraag de trekkers met de graanwagens volgen die ook de tramline want ik zie op de foto dat de trekker ook op breed spoor staat
    Groeten Ed

  • no-profile-image

    Anton

    Erg indrukwekkend wat betreft inzet en techniek petje af.
    Alleen wat schieten de mensen ermee op, wat gaan ze met de rest van hun tijd doen of blijven ze stage lopen of een paar weken per maand hun werk onderbreken om graan te gaan dorsen.
    50 jaar geleden was de prijs hoger dan nu.De boer is in alle sektoren sluitpost op de begroting en het is de politiek die uiteindelijk probeert de prijs te manipuleren. De produktiemethoden zijn wereldwijd verre van duurzaam.
    Of er wordt zoveel techniek gebruikt dat of het geld of de deskundigheid ontbreekt of de mensen werken onder tot aan slavenarbeid grenzende omstandigheden.Zijn er nog andere mogelijkheden dan alleen produktiviteitverhoging?

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Gerrit als je ook zo'n combine friek ben als ik zelf raad ik je het boek aan : THE GRAIN HARVESTERS geschreven door Graeme Quick and Wesley Buchele
    By the American Socyiety of Agricultural Engeneers . de geschiedenis van de graanoogst van onheugelijke tijden tot nu toe met alle typen combines en dorsmachines systemen die je maar denken kan

  • no-profile-image

    Gerrit

    Ed bedank voor de tip, dat boek ga ik bestellen. De graanwagens en alle machines die op het land komen staan alle op 3 meter spoorbreedte, bodemverdichting en vochtberging gaan niet samen
    Anton, jouw gedachtegang kan ik goed volgen, echter we kunnen de klok niet terugdraaien, op alle gebieden is het productieverhoging en goedkoper produceren, zelfs heb je wel eens berekend hoeveel de brandstof goedkoper geworden is in de laatste 30 a 40 jaar in vergelijking met arbeidsloon? In 1952 kon een gemiddelde werknemeer voor een uur arbeid 4 liter brandstof kopen. nu in 2009 kan hij voor een uur werken15 liter brandstof kopen. Ook hier een enorme productieverhoging. Wat de mogelijkheid geeft om in een dag naar de andere kant van de wereld te reizen om enkele weken te oogsten. Echter ik ben met je eens er zitten ook nadele aan al die productieverhogingen.

  • no-profile-image

    rifraf

    Achja over andere brandstof ken ik de omgekeerde wet: Toen mijn vader 16 was (1974) verdiende hij 10 gulden per uur bij de loonwerker. Voor dat ene uur werken kon hij zaterdagavond in de kroeg 11 bier kopen (90 centen per glas). Toen ik 16 (2002) was en bij een loonwerker kwam verdiende ik 7 euro, voor dat ene uur werken kon ik bij lange na geen 11 elf bier kopen.... Dat zegt toch ook iets over inflatie.

    Gelukkig is bier hier aan de andere kant van de wereld nog duurder en kan je dus, als het je om het bier gaat beter bier drinken in Nederland

  • no-profile-image

    belgantw

    Kheb nog een mooie over inflatie mijn vader was melkboer en leverde bij een plaatselijke bakker 1 liter melk voor 1 brood nu ik zijn zaak nog verder zet met melkhandel kom ik nog altijd bij die zelfde bakker maar ik moet wel 2.5liter melk geven voor 1 brood, en dan zal ik maar zwijgen over de tarweprijs versus broodprijs, en je moet het niet alleen over de loonkost hebben want die bakker werkt ook nog altijd alleen in zijn bakkerij ja ja toch even bij stil staan

  • no-profile-image

    HENK FLEDDERUS

    terwijl het bij gerrit lekker me zit wil de oogst in west australia niet lekker flotten
    echt warm is het niet en om de haverklap weer regen.
    Noordelijk van ons is het meeste er wel al af Maar rond moora is er nog niet veel gebeurd (lupinen koolzaad en gerst is een deel van gedorst)
    Er zijn nog de wereld hooi pakken die in het land liggen en al een flinke bak water over zich gehad hebben.
    Een van de farms hier heeft een pers aan de combine laten bouwen.
    dit is de eerste keer dat een pers aan een John Deere combine geprutst wordt.
    Het duurt allemaal veel langer dan verwacht en zij moeten dus nog beginnen aan een 4500 ha programma
    Ja planning is uitermate belangrijk.
    als je een paar minuter per vracht kunt winnen scheelt dat dagen over je heele harvest, maar waar je goede drivers weg moet halen is elk jaar weer een grote vraag.
    Groet'n Henk

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.