Akkerbouw

Achtergrond 3235 x bekeken 18 reacties

Nederlanders oogsten in Texas

Ik ben in Texas op bezoek bij een groep van vier Nederlandse jongens die 6.500 ha korrelmais moeten oogsten voor een loonwerker uit Kansas. Ze werken met prachtig materiaal.

Ik zit op dit moment in Spearman in Texas. Daar beman ik samen met vier door ons geplaatste Nederlanders een harvest-crew van een loonbedrijf uit Kansas. Half mei zijn de eerste drie Nederlandse jongens richting Amerika vertrokken om met de graanoogst te beginnen. Zij maakten de harvest run voor graan mee. Die begon in Oklahoma en eindigde in Colorado.

Inmiddels is alle graan gedorst en staan we aan het begin van de fall harvest. Dat herfstoogst-seizoen betekent voornamelijk korrelmaïs, korrelmaïs en korrelmaïs. Daarnaast in mindere mate zonnebloemen, sojabonen en sorghum. Korrelmaïs is door de opmars van bio-ethanol voor de meeste boeren en loonwerkers in deze regio nu het belangrijkste gewas.

Op de planning staat zo’n 6.500 ha korrelmais, te oogsten met 3 John Deere combines. Twee van deze machines zijn 2 seizoenen oud, de derde is pas afgeleverd. Voor deze combines hangen 12 rijige corn headers, ook van John Deere.

Combines doen 80 ton per uur

We dorsen hier met 2 combines bij elkaar. Met een snelheid van zo’n 6 km per uur en een werkbreedte van 9 meter proberen we per machine 5 ha per uur te dorsen. Dit komt neer op 60 ha per machine per dag. De opbrengsten in de regio waar we nu zitten is rond de 16 ton bij 18% vocht. Per uur verwerkt 1 combine dus zo’n 80 ton!
Vrijwel alle korrelmais wordt hier in cirkels geteeld met daarboven de welbekende pivots voor de beregening. De cirkels hebben een doorsnee van 1,6 km, waarbij 1 doorsteek combinen bijna een vrachtwagen vol is.

Logistiek belangrijker dan het dorsen zelf

Het graan wordt van het land afgevoerd met 2 overlaadwagens met een inhoud van elk 30 ton. Daarvoor staan John Deere 8430's van 330 pk. Het belangrijkste tijdens de oogst is om de hele 'trein' zo efficiënt mogelijk te laten draaien en vooral door te laten draaien. Hierbij komt het aan op de chauffeurs van de overlaadwagens. Zij bepalen uiteindelijk de snelheid van de combines. Gezien deze getallen is de logistiek tijdens de oogst van de korrelmaïs vaak belangrijker dan het daadwerkelijke dorsen. 160 ton per uur met twee machines bij elkaar dan moet er al snel zo’n 6 vrachtwagens per uur afgevoerd en gelost worden.

Wachttijd benut voor proefritten

Aangezien de meeste korrelmaïs nog niet helemaal droog is hebben we de afgelopen dagen tijd gehad om hier in de regio verschillende bedrijven en dealers te bezoeken. Zo hebben we onlangs een proefrit mogen maken op de nieuwste serie 8R John Deere tractoren en hebben we beelden gezien van het prototype van de nieuwe John Deere combine. Ook bezochten we verschillende feedlots waar tot 35.000 stieren gemest worden. Hierover later meer.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wouter

    Dit is zeker de moeite waard om te doen!

  • no-profile-image

    Han

    Nico als ik het goed begrijp lever jij "gastarbeiders" aan de boeren in Amerika en all over the world. Moet ik hier uit opmaken, dat de mondiale landbouw net als hier zonder gemotiveerd personeel zit?

  • no-profile-image

    Christian de Vries

    Nico, ook aan het bloggen geslagen? Weer een geheel nieuwe blogger met nieuwe insteek, altijd goed!

    Wouter, je hebt helemaal gelijk, ben zelf in Australie geweest, zeer de moeite waard! Idereen die van werken met (landbouw)machines en landbouw houdt zou eens een keer een dergelijke ervaring op moeten doen!

  • no-profile-image

    Christian de Vries

    Han, ik vraag mij ten zeerste af of de landbouw zonder gemotiveerd personeel zit of dat de landbouw zonder mensen zit die het personeel kunnen/moeten motiveren.

    Op mijn project in Rusland afgelopen seizoen is het zelfs gelukt om een aantal van de plaatselijke alcoholisten aan het werk te krijgen. Uiteraard is niet iedereen geschikt, maar het grootste probleem zit volgens mij in het management dat de mensen niet weet te motiveren.

    Dat is denk ik meteen de succesfactor van Nico, de nederlandse jongens die hij overal over de wereld heen stuurt zien het als een uitdaging om een half jaar met super machines te werken en zijn derhalve meer dan gemotiveerd om (heel) hard te werken.

  • no-profile-image

    arie maas

    beste Christian, ik denk dat jou project zeker de eerste was wat je in een oost europees land gedaan hebt? Alcoholisten in dit soort landen aan het werk krijgen berust op dromen, niet op werkelijkheid. Misschien lukt het je voor een weekje of zo maar zogauw je salaris betaald ben je de l.l en omdat je ze binnen gehaald hebt wordt je nog harder bestolen.

  • no-profile-image

    henk AgricoEurasia

    leuke nieuwe blog en hopelijk leuke verhalen die dicht bij t werk op t land staan en niet, over wereld-politieke problemen zoals hier vaak gebeurd. ik werk overigens al enkele jaren met goed gemotiveerd russisch personeel en sommige helaas niet vrij van drank maar met strakke afspraken alcohol tester en goede werksfeer hoeft t geen probleem te zijn. t is wat je er zelf van maakt.

  • no-profile-image

    ED Bakker

    In antwoord op de vraag of er geen gemotiveerd personeel is moet je wel realiseren dat deze combine operators in mei van huis gaan en eind october thuis komen en het hele seizoen met de hele ploeg in een camper wonen hier ken ik ook twee jonge kerels die het gedaan hebben beneden in texas begonnen met de winter tarwe en langzaam naar boven tot eind october tarwe boven in saskatchewan zo ongeveer tot sneeuw combinen onmogelijk maakt een keer is leuk en zeer interessant en leerzaam maar voor een twede keer zijn de meeste begrijpelijkerwijze niet thuis
    tussen haakjes die 16 ton opbrengst zijn dat short tons (2000lbs) of 1000kg tonnen 39.368 bushels per 1000kg
    En ik ben het volledig met Arie eens echte alcoholisten aan het werk HOUDEN is mischien mogelijk voor een psychiater maar helemaal niet voor de doorsnee recht toe recht aan boer

  • no-profile-image

    Patrick

    Het probleem in het Oosten is dat iedereen hier met een bielarus kan rijden ook de alcoholisten.
    Voor combinen heb je hier wel mensen met kennis ook alcoholisten.
    Iedereen kan hier schijven , zaaien ,ploegen ook alcoholisten
    Waar je echter NIEMAND deftig voor kan inzetten wel of niet alcoholist is voor technologien die niet evident zijn in het teritorium van mensen in het oosten
    Een aardappelrooier van bij ons is een mooi voorbeeld, daar vind je in de verste verte niemand geschikt voor.
    Een topchauffeur en dan nog geen aécoholieker ook in mijn middens met befaamde kennis van zowel rijden als mechaniek eentje die zowel een JD rups als een JD C combine makkeloos in zijn armen neemt eentje die je zorgeloos je materiaal kan meegeven heeft hier ook zen limiet.
    Met een AVR rooier zou het nooit goed komen. Oost Europese chauffeurs hebben al eeuwig een paardelap voor de ogen en dat zal nog generaties duren alcoholiker of niet .
    Bijna iedereen drinkt hier al weten de meesten dit te scheiden met de werkuren diegene die dat niet kunnen zijn alhier er wel reeds van tussen.
    Chauffeurs van de lage landen zijn zeker goed van pas bij megaprojecten (met internationale kapitalimput) in het Oosten.
    Over Of deze een economisch haalbare alternatief zijn in pure Oostelijk getinte teritoriums heb ik toch wel mijn twijfels.

  • no-profile-image

    Nico

    @Han,
    Mijn indruk is dat het vinden van gemotiveerd en kundig personeel een mondiaal probleem is. Bijvoorbeeld hier in Amerika loopt het platteland leeg. In deze regio heeft 60% van de boeren de pensioen gerechtigde leeftijd. Daarnaast is er ondanks de hoge werkloosheid weinig interesse in het seizoens werk. De mensen die wij begeleiden gaan puur voor de ervaring en omdat ze het
    "mooi" vinden. Daarnaast is men door de veelzijdigheid in de nederlandse landbouw genoeg kennis van machines en het werken ermee. Ook zijn de meeste nederlanders sociaal en past men zich snel aan.

  • no-profile-image

    Han

    Nico ik deel je mening! Het platteland loopt "leeg'" zelfs in Nederland daalt de bevolkingsdichtheid in de gebeiden ver van de Randstad. Steden groeien overal op de wereld als "onkruid".
    Ik zou het interessant vinden om te weten hoe de voedsel productie over bv. 25 jaar geregeld is. Zijn het dan nog de boeren, oude stijl, of zijn dan de Multinationals de producenten in samen werking met "moderne slavernij" praktijken. Ik bedoel een soort van mensenhandel vanuit arme streken naar daar waar mensen nodig zijn omdat de lokale "rijke", "blanke", "gele" bevolking het werk niet doen wil. Wat de reden dan ook zijn mag. Of wordt alles robot werk met "zelfdenkende" computer controle.
    Een ding is zeker bij de huidige rentabiliteit zal een vorm van uitbuiting met gastarbeiders en stagaires nodig blijven.
    Laten we eerlijk zijn op het lege platteland is het wel vol te houden als je het druk hebt, maar zo gauw de rust periode komt is het wel erg stil en eenzaam. Mijn ervaring uit Iran is dat de (grote) boeren de winter doorbrengen in hun stadse huis en de vrouwen en kinderen gedurende de vakanties en weekenden op de boerderij vertoeven. Het personeel deels analfabeet mist de school niet die er niet is in het dorp. Ze hebben geen enkele luxe dus weten nauwelijks wat er te koop is en verder zal de imam wel vertellen hoe slecht de stad is. Zo houd je nog een tijdje de mensen op het land. Maar Hoe lang??? Het midden kader zal net als de ondernemer uit de steden moeten komen , want hij / zij moet een gedegen opleiding hebben gehad.
    Je hebt lijkt me een interessante job, veel verschillende landen en culturen zien en daarin werken.

  • no-profile-image

    Sybren

    Het is hier in Amerika moeilijk om goed personeel te vinden in de landbouw. We hebben hier veel Mexicanen, die zeg maar het werk doen, wat vele "blanke" Amerikanen niet willen doen. Maar goed geschoold personeel is moeilijk te vinden.
    We kunnen hier in oost-Washington ook wel hulp gebruiken, zij het meer vaste hulp dan tijdelijk. mvrg Sybren Mensonides

  • no-profile-image

    Christian de Vries

    @ arie, nee niet eerste project, dus mijn ervaring duidelijk positiever dan de jouwe (gelukkig)

    De discussie verschuift ineens van 'gemotiveerd' personeel naar 'kundig' personeel.

    Heb zelf een jaar voor een grote John Deere dealer in Rusland gewerkt, mijn functie was daar het trainen van chauffeurs met nieuwe machines en GPS toepassingen. Ook hier uit ervaring gebleken dat als je een enigszins serieuze club hebt je de chauffeurs prima kunt trainen om met moderne machines te werken. Jaar daarna bij verschillende klanten teruggekomen waar er nog steeds goed gewerkt werd met de machines. Uiteraard ook het tegenovergestelde gezien, maar goed, gemotiveerd personeel is echt geen hoge uitzondering in Rusland.

    Alles valt of staat in mijn ogen met het plaatselijke middelmanagement.

  • no-profile-image

    Martijn

    @all: Moeilijkheden bij het vinden van gemotiveerd danwel kundig personeel zijn niet voorbehouden aan de agrarische sector noch aan bepaalde geografische gebieden. Dat een Rus/Hongaar/Canadees geen Combine of aardappelrooier kan besturen is absoluut onzin. Ik ben het eens met de eerdere reactie dat de motivatie en kundigheid van de medewerkers zeer sterk samenhangt met de kwaliteit en insteek van het management. De ervaring op in bedrijf heeft ons geleerd dat duidelijkheid, geduld en respect belangrijke pijlers zijn om iets te bereiken met personeel. Alcoholisten vlieger er bij ons per definitie uit. Deze mensen zijn namelijk niet te "genezen" en zullen iedere motivatie ten spijt vroeg of laat terugvallen in hun oude gewoonten, daar valt niet tegen/mee te werken. Wij, maar ook alle loonwerkers/collega's hier in de omgeving, rijden met succes met modern materieel met daarop lokale chauffeurs. Natuurlijk is er wel eens wat, maar dat is overal zo, ook in Nederland. Dat er redelijk veel goeie Nederlandse chauffeurs zijn komt volgens mij voort uit het feit dat er veel familiebedrijven zijn waar het machinewerk met de paplepel wordt ingegeven, zoals Nico al aangeeft. Dat Nederlandse boerenzonen wereldwijd een bijdrage kunnen leveren aan oogstaktiviteiten lijkt mij evident: niet om de massa te oogsten, daarvoor zijn ze veel te duur, maar wel om de lokale chauffeurs te laten zien hoe het moet, zodat deze, onder het juiste management, hun werk nog beter uitvoeren.

  • no-profile-image

    Kristel en maartje

    Die met die cowboyhoed is wel lekker zeg....

  • no-profile-image

    ed bakker

    He jongens niet op je borst beginnen te kloppen de combineners zoals de famillie
    Wildfong uit Saskachewan die nu voor derde generatie met hun machines zo eind mei in texas beginnen en zo langzaam naar boven werken weten zo veel van combines dat ze nu ook onderdelen maken voor de meeste grote merken die beduidend hogere capaciteit of schoner graan in de tank geven dan de originele onderdelen
    Ik gebruik ze zelf ook b.v. bij gebruik van hun bovenste zeef is er helemaal geen kaf meer op het zeef en ook niet in de retour dus kun je harder rijden
    Deze jongens kunnen bijna iedereen nog een lesje leren dus nou niet denken dat wij nederlanders alles beter kunnen

  • no-profile-image

    Jeroen

    Ed Bakker,

    Als ik dit rapport lees, valt het wel mee.
    http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/eng3128

  • no-profile-image

    W Geverink

    Elke keer als ik naar The prairie farm report kijk ben ik onder de indruk wat een stelletje handige bliksems die canadezen zijn. De grootste reden daarvan is dat boeren hier bijna alle reparaties zelf uitvoeren in de eigen werkplaats die in veel gevallen niet onder doet voor die van het plaatselijke mechanisatiebedrijf. Zoonlief staat er met de neus bovenop en leerd gaandeweg hoe je een machine of onderdeel uit elkaar haald, repareerd of reviseerd en weer in elkaar zet. Die opdondertjes leren van kleins af aan hoe een machine werkt waar alle onderdelen voor dienen, hoe je een probleem opzoekt en hoe je het fixt. Laten we eerlijk zijn, wie heeft bv ooit de dynamo van hun trekker of auto gereviseerd? De onderdelen kosten bijna niets, het kost een uurtje of zo en je kunt op het internet vinden hoe het moet. Wat Ed zegt is waar. Er zijn intussen een flink aantal boeren die onderdelen maken voor de meest uiteenlopende machines. Als je grote oppervlaktes bewerkt kom je van iedere nieuwe machine snel de zwakke punten tegen. Om een combine te rijden is niet zo moeilijk maar het goed afstellen er van, het draaiende houden ervan en het kunnen repareren is what seperates the men from the boys

  • no-profile-image

    Nico

    @Ed, Wij slaan ons absoluut niet op de borst, we geven alleen aan hoe het er hier aantoe gaat. Overigens is dit niet het eerste jaar op een harvest crew na een aantal jaar voor een John Deere Dealer te hebben gewerkt dus enige kennis van combines is wel degelijk aanwezig. Het gaat er mij om dat de Nederlanders vaak de juiste instelling hebben!

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.