Akkerbouw

Achtergrond 423 x bekeken 6 reacties

Faillissement op komst

Op het werktuigenterrein staan 23 combines voor de oogst van graan en saffloer. Niet een wilde starten, zo slecht was het onderhoud. Ongelooflijk wat je hier aantreft.

In de helft van de 23 geïmporteerde combines zat geen motor meer. Die waren allemaal vastgelopen en blauw uitgeslagen van de hitte. De resten ervan lagen in een donkere hoek. Daar werden wij akkerbouwer en veehouder wel even heel stil van. Wat is daar een geld verloren gegaan. De oudste machine was nog maar 6 jaar oud.
De eigenaar had ze al 2 jaar geleden in verwaarloosde toestand overgenomen van een bankroet bedrijf. Het was ons wel duidelijk wat de oorzaak van dat faillissement was. Maar onze Kazak zal op moeten passen anders gaat hij dezelfde kant op met al die kapotte combines. Hij zei ons echter met een heel gerust hart en vol moed dat ie er maar 6 echt nodig had. Zijn technische mensen zouden die zes zeker aan de praat krijgen.

Bijna een hartverzakking

Het is mooi dat de Kazak er zelf zo’n vertrouwen in heeft. Want deze Nederlandse akkerbouwer en veeboer hebben dat zeker niet. Bij de akkerbouwer, die veel liefde voor machines heeft, was de kans groot op een dringende beurt voor zijn eigen hart. Zo moeilijk viel het hem om het allemaal aan te zien. Gelukkig kon ik hem uit de loods helpen strompelen.

Onvoorstelbaar

Het zal onvoorstelbaar zijn voor de meeste lezers om over zoiets te lezen, hoe er hier met bedrijfsmiddelen wordt omgesprongen. En geloof me, het is nog niet eens overdreven wat ik schrijf. Hoe dit verhaal afloopt is voor de Nederlandse akkerbouwer en mij een grote vraag. Maar we zullen er zeker van horen en het jullie vertellen. Ik ga er 5 augustus weer naar toe met een Nederlandse saffloerkoper.

Saffloer gaat weer teleurstellen

Ik vrees dat de saffloerklanten weer een teleurstellend jaar tegemoet gaan met de import vanuit Kazachstan. Ik denk ik wel wat e-mails van hen kan verwachten met moeilijke vragen als ze deze blogs lezen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    harm

    de arbeidsmoraal zal daar om moeten!!

  • no-profile-image

    Kees V

    Ongeloofelijk ! Ik denk dat er menig hollandse akkerbouwer kriebels krijgt als hij al die combines ziet staan. Beetje jammer dat het vervoer naar holland `n beetje duur is....

  • no-profile-image

    akkerbouwer

    kees dat zie je helemaal verkeert, je moet dit spul niet naar nederland slepen, gewoon een nederlandse boer hier naar toe halen !!

  • no-profile-image

    Karel

    Oververhitte maaidorsers? Dat verhaal komt mij bekend voor. In 1976 wat het in Midden-Frankrijk warmer dan aan de Middelandse zee. De middagtermperatuur in de schaduw bedroeg 45 graden celsius. Het maaidorsen overdag werd gestopt, omdat er overdag in de fik vlogen. Wat doe je dan als het graan geoogst moet worden omdat het oogstrijp is?
    Zelfs in Frankrijk schakelde men toen over tot s'nachts maaidorsen.
    Ik weet niet of dat een oplossing is om oververhitting van de maaidorsers in Kazachstan te voorkomen. De arbeiders moeten het maar willen doen???

  • no-profile-image

    W Geverink

    Karel . Alleen al met voldoende olie in het blok en een schone radiateur die gevuld is met koelvloeistof bespaar je je zelf een hoop ellende . Daar is hoogstwaarschijnlijk nooit naar gekeken .

  • no-profile-image

    Getuige Bert

    W Geverink Canada
    Wat u schrijft klopt als een los geslagen krukas in het motor blok
    Hier kijkt geen mens er na. Is karren en stoppen als magneet achter combine vol is en niet meer getrokken kan worden.
    Zo veel liefde hebben onze mannen voor super technieka

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.