Akkerbouw

Achtergrond 153 x bekeken

Landbouw instabiel door kredietcrisis

In Hongarije worden nogal wat luxeproducten en auto-onderdelen geproduceerd. Als gevolg van de kredietcrisis draaien deze productiefaciliteiten al een stuk minder dan een paar maanden geleden.

Onze huistransporteur reed afgelopen seizoen zo’n 70 vrachten voor ons uit Vlaanderen. Het bedrijf is gespecialiseerd in beveiligde transporten van tv’s en velgen voor een Duitse autofabrikant. Vorige week vrijdag stonden in de namiddag 30 van de 32 vrachtwagens stil, terwijl ze normaal non-stop het hele weekend (en met veel druk op de ketel) allemaal op de weg zitten. Transport wordt vaak de motor van de economie genoemd. Dit belooft dus weinig goeds.

Graanexporteurs verdienen goud

Voor de exporteurs van granen breken gouden tijden aan, tenminste als ze afzet buiten Hongarije hebben. Wie alleen in Hongarije afzet gaat rumoerige tijden tegemoet.
Voor mais krijgt een Hongaarse boer 14.000-18.000 forint per ton. Exporteert hij onder de huidige koers naar een afnemer in West-Europa, dan levert het 39.000 forint per ton op, tegen transportkosten van 9.000 forint per ton. Dan blijft nog bijna het dubbele over, of al gauw een verschil van €1.000 op een 24 tons vrachtwagen. Met die harde euro’s kun je dan in een retourvracht meststoffen brengen. Met de huidige forintkoers worden mest- en sproeistoffen volgend jaar hartstikke duur hier in Hongarije.

Importprijzen schommelen sterk

Bij de import van biggen en vleesvarkens geldt het omgekeerde. Je koopt dan iets duurs, wat in het binnenland eigenlijk minder waarde heeft. Daarbovenop is de sterk schommelende wisselkoers een drama. Koop je deze week op een acceptabele wisselkoers de biggen, dan mag je volgende week afrekenen op een andere koers. Dan valt de kostprijs ineens 10 procent hoger uit. Of lager, als je geluk hebt. Maar dat zie ik de komende maanden niet gebeuren.
Hierdoor wordt de import van biggen bijna onmogelijk, zolang de binnenlandse vleesprijs niet aanzienlijk stijgt. De forintkoers is niet direct het probleem, wel de dalende koopkracht door hoge rente en schulden.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.