Akkerbouw

Achtergrond 1635 x bekeken 7 reacties

Landbouw in de jaren vijftig

De verkiezing van de mooiste en lelijkste trekker aller tijden roept herinneringen aan de landbouw in de 50’er jaren op.

Ik moet toch vaststellen dat ik bij de oudere generatie begin te horen. Ik zie dat de lelijkste trekker aller tijden een Belarus was. Voor mij was het de David Brown 25 en 30, de trekkers die wij thuis hadden en waar ik op heb leren rijden. Sssst, niks zeggen, dat was in 1952. Het moet gezegd worden dat de Duitsers uit die tijd ook geen schoonheidskoninginnen waren. De Schlüter, Normag noch de Fendt Dieselross hadden neuzen om op de voorpagina van de Playboy te zetten.

Teelt suikerbieten was volop handwerk

Ik heb ook echt genoten van het artikel in Boerderij over ‘Dinteloord’. Dat is echt zo’n begrip in de Nederlandse akkerbouw. Ik kan me nog herinneren dat de suikerbieten bij ons thuis met de hand gerooid werden. Oók met de hand werden ze geladen, op oude Ford Canada’s en Chevrolets. Die kwamen uit de legerdump, zo eind jaren veertig was er niks anders.
Die bieten gingen dan naar de fabriek in Halfweg.
Later konden we in Bunnik in de treinwagon leveren. Er ging zo’n 25 ton in een wagon. Die treinen reden toen al naar Dinteloord. Ja, alles ging nog met de hand.

Bieten per wagon naar de fabriek

Ik zal een jaar of zeven, acht geweest zijn toen er iets gebeurde dat ik niet gauw zal vergeten. Ik mocht meehelpen om de bieten in de wagon te gooien. Daarin zat onze buurman Piet. Die zou ze wat beter in de wagon leggen, zodat er meer bieten in konden. Piet kreeg een biet van mij op z'n hoofd en gaf in duidelijke termen aan dat ik naar huis kon. Lopend, wel te verstaan en we woonden 4 kilometer net buiten Bunnik.

Op weg naar huis stopte de rijkspolitieagent, de heer Rol, die op motor met zijspan zijn ronde deed. Hij kende de jeugd, en vroeg me wat ik daar liep, zo ver van huis. Ik vertel hem het verhaal met de mededeling dat het maar een klein bietje was. Rol duikt voorover op het stuur (van het lachen natuurlijk), draait om en rijdt weg. En ik maar denken dat hij me best effe thuis had kunnen brengen met z’n motor.

Eindeloos schoffelen

Ook het op één zetten van bieten was, door ontbreken van enkelkiemig zaad, een hele klus waar ik ook vaak bij mocht meehelpen. Het was me goed verteld: ‘de grootste laat je staan’. Als ik me goed herinner moesten er ongeveer 7 op een meter overblijven, de rest werd weggeschoffeld. Als je die teelt nu ziet: van de teelt die het meeste handwerk vroeg, is het de minst intensieve teelt geworden.

Echt winter in Canada

Hier in Quebec is het nu al echt winter. Er ligt 30 centimeter sneeuw, het vriest 18 graden en voor vandaag en morgen is nog eens 25 centimeter sneeuw voorspeld. De waterleiding is bevroren in ons pomphuisje. Dat is gewoon mijn eigen schuld, want ik had een kraan in huis moeten laten druppelen. Straks ga ik even met de sneeuwblazer de windkant van het waterhuisje onder de sneeuw blazen. Sneeuw isoleert immers prima. Dat huisje is allang aan vervanging toe, maar je weet wel hoe dat gaat.

Ik wens iedereen een fijne kerst toe.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    arie maas

    ha Ed leuk stukje. Ik behoor bijna tot de zelfde generatie. heb trekker leren rijden op een 1cilinder Steyr van 16 pk. en heb ook heel wat km op de knieen gemaakt met het bietendunnen

  • no-profile-image

    Patrick Feliers

    Hoi Ed , mag er niet aan denken dat ik dan tot de volgende generatie zal horen !
    Ik leerde rijden op een David brouwn 770 selectamatic (39pk)en een 1200 (72pk).
    Ik heb daar heimwee na , speculeer al enige tijd om er eentje in huis te halen (had bijna eens een 1690 aangeschaft)want het geluid van die motor ... .

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    Met zo'n david brown is het net of je nog in de prehistorie bevind.

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Partrick,toen ik hier kwam woonde er hier een hollands stel (geen boeren maar kantoor pieven) op de zelfde weg als ik ,die nog een david brown 25 D hadden ik was al helemaal entousiast om te proberen dat ding te kopen laten de kaffers 'm kapot vriezen ,ik weet dat kan gelast worden maar dat werd me toch te gek ,na de 25D hebben we nog een 850 en daarna nog 'n 770 gehad thuis,
    en ik heb zelf nog een 950 gehad
    ik weet nog wel met ploegen s'nachts
    stond er 'n vlam boven de uitlaat en die werd ook rood voor die tijd zat er behoorlijk wat trekkracht in als je dan
    een SIROCCO zeil er om had kon het met wind op kop behoorlijk heet zijn en met de wind in derug blij zij een leren jas aan te hebben .Als dan nu de jongeren soms klagen dat ze niet de allernieuwste cabine hebben moet me soms echt inhouden alhoewel terug naar die tijden nou nee dat is weer net iets te veel gevraagd

  • no-profile-image

    Patrick

    Ed , Daar zeg je zo wat , de prijzen voor landbouwproducten waren toen ook nog ,,op niveau" .
    Ik herinner mij ook nog toen het koud was , ik wel eens van rijrichting durfde te wijzigen(wat op enig gedonder van mijn vader zaliger kon rekenen) .Op die 770 pasten ook ijzeren kooiwielen van Molcon.
    (een Allegaartje die ik terug in huis wil halen als ik er nog een maatje R38 in vind)
    Terug naar die tijden (?) , een ding weet ik wel , beleef niet meer lol aan een tractor van de tussenperiode als die van vandaag .
    Reed met een JD 7700 , Fendt Vario en onlangs reed ik nog uitgebreid met die nieuwste NH TG 8000 serie(265pk) en een (veel te zware)Evers gedragen schijfeg achteraan . Allen hebben een ding gemeen > geen gewicht meer in de neus, je zit als het ware in een schommel en die 265 pk voel je zeker niet in de neus.
    En die CVT(met dan veel te weing schakelaars op de joy stick) is wel leuk maar voor mij is een omkeerschakeling al genoeg .
    Is al die luxe wel verantwoord met de huidige prijzen van akkerbouw-producten??
    Prettig eindejaar!

  • no-profile-image

    Jan de Boer

    Hoi Ed , leuk stukje. Hier in het zuiden van frankrijk staan hier en daar ook nog echte oude trekkers van de jaren 50 /60 in de bramenstruiken. Vaak bij gepensioneerde boeren en achter de boerderij ligt een geweldige bult oud-ijzer, en daar vind je nog wel eens iets.
    Om even te andwoorden op je vragen, de kuntmest zoals de 16.16.16 zit hier om de 575 € per ton, een 18.46.00 op 430€ per ton, Stikstof N 33% kost 480€ per ton. Rooie diesel kost 0.45 € /liter, de witte 0.98 €/liter en de benzine 1.05 €/liter. Roundup-ready is verboden in Frankrijk en de fransen zjin er over het algemeen op tegen GMO.

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Jan de Boer bedankt voor je reactie
    De oude tractoren bij jullie zullen hoofdzakelijk Renault Someca en nog een enkele Vierzon zijn(voor de buiten landers de in franrijk gemaakte Lanz Buldog) hier heeft een Fransman er een meegebracht half jaren 70 maar zijn zonen zijn er niet zo in geitresseert dus staat ergens in een schuur weg te roesten hier moet het John Deere of IH of
    allis chalmer of oliver zijn om het tot mooie antieke trekker te maken
    Jan die 33% stikstof is dat nitraat in dat geval niet meer leverbaar hier vanwege
    het smelten bij warm weer, hier is dat 27% geworden 18-46-0 koste hier 2maanden terug ruim $1400 dus ong.
    euro 875 droge kunstmest is op het moment moeilijk een prijs te krijgen
    'n kennis belde me net voor de kerst en zei dat ie 100 ton 32% vloeibaar had gekocht voor als ik het goed begrepen heb (nu leveren en betalen) $500 dus
    euro 312 ik vind dat een hele goede prijs
    Zoals je ziet is het verschil tussen rode en witte diesel bij jullie groter dan hier vanmorgen met de vrachtauto getankt
    in ontario (daar betaal je maar 1 TVA de federale) 81.90,$cent dus ong.0,518 euro heeft lang geduurd maar nu beginnen de prijzen te zakken tot mijn grote verbazing houd de chicago beurs
    zich redelijk goed op het moment
    Ik kan niet zeggen of gmo gewassen gevaarlijk zijn of niet in het begin was men er hier ook nog al wat op tegen maar degene die het een keer probeert
    gaat niet meer terug vooral de grotere bedrijven waar spuiten au bon moment
    moeilijk is hebben dat probleem niet meer, gewas en onkruit stadium is minder belangrijk het lukt altijd en geen residuen voor volgend gewas
    Soya wordt nog wel vaak non gmo geteelt vaak speciale rassen die naar japan geexporteert worden dat moet absoluut non gmo zijn maar ook daar de grotere bedrijven gaan meer en meer naar RR soya de kwaliteitseisen zijn veel lager (vlekken door onkruit en grond tijdens dorsen) dus meer dorsuren per dag die zeggen dan maar geen premie maar geen gezeur ook niet

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.