Akkerbouw

Achtergrond 586 x bekeken 9 reacties

Europese mais is veel te duur

Door het faillissement van grote ethanolstokerijen in de VS is er een overschot aan korrelmais. Dat krijgt effect op het Franse platteland.

Van de maïs hebben we nog niks verkocht, de markt gaat alleen maar onderuit. Door de aanhoudende regen hebben sommige collega's nog steeds niet geoogst en vragen zich zelfs af of dit de moeite nog wel is. De coöperaties betalen nu €80 per ton en halen hier nog droogkosten van af. De termijnmarkt zit nu op €114 per ton, hier gaat nog €10 tot €15 per ton af voor transport.

Amerikaans maisoverschot bedreigt Europa

Doordat grote ethanolfabrieken in Amerika failliet verklaard zijn, en de nog draaiende grote verliezen lijden door de lage olieprijs, komt er hoogst waarschijnlijk enorm veel maïs vrij. De totale hoeveelheid wordt geschat op 330 miljoen ton, en omdat het transport per schip praktisch niks meer kost....

Mais per schip van Noord-Amerika naar Noord-Afrika kost nog maar €13 per ton. Een vrachtauto van 25 ton die van onze boerderij naar de haven in Bordeaux rijdt (250 kilometer) kost €15 per ton. Dit alles voorspelt voor de Europese maïshandel weinig goeds. Er wordt een verbetering voorspeld in het komende voorjaar, vanaf maart/april.

Peperdure, onbetaalde voorraden

Voor sommige boeren hier is de problematiek nog groter. Afgelopen voorjaar hebben ze alles op rekening bij de coöperaties gekocht, en mochten betalen met de oogst. De prijzen leken toen nog goed. Omdat de kunstmest verschrikkelijk duur was, kwam dat dus goed uit. Alleen nu de prijzen 70 procent lager zijn dan vorig jaar, komen de meeste boeren niet rond. Er blijven dus nogal wat rekeningen bij de coöperaties open staan.

Ook hebben veel coöperaties een grote voorraad kunstmest ingekocht afgelopen zomer, want de ruwe olie werd steeds maar duurder. Er werd zelfs gezegd dat er niet genoeg voor iedereen zou zijn. Diezelfde kunstmest is nu niet meer te slijten voor de inkoopprijs.
Kortom deze crisis kan nog heel wat nare gevolgen hebben. Ik hoop maar dat daar gauw een eind aan komt en dat alle markten weer een beetje tot rust komen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    De ethanol giant met faisement beddreigd is VERASUN dat geeft op korte termijn 'n overschot zoals vanmorgen nog belicht in het Iowa programma Market to Market
    maar vergeet niet dat dat de natte of droge drech toch weer als veevoer gebruikt wordt die bij gebrek aan ,gebroken mais gevoerd wordt.
    Hier liggen de mais prijzen nog rond de
    Can $185 per ton (ong 115 Euro ) af farm dus transport kosten voor de koper
    Die 13 euro per ton sea freight zit je behoorlijk naast de handeling kosten in de haven (genoemd IN and OUT) bedragen per haven ong 12 a 13 US $ per ton dat twee keer alleen scheeps kosten zijn vaak beivloed of er ter plaatse terug vracht is is die er niet dat werkt sterk verhogend op de prijs
    De weg transport prijs door u genoemd in France is goedkoper dan hier bij 'n hogere exploitatie kosten jullie diesel is duurder de voertuigen zij duurder de wegen belasting is duurder b.v ik betaal
    voor mijn 60 tons GVW(40 ton laadvermogen) Can$ 3300 per jaar wegen belasting en aan all risk verz. ong $4000 voor een vergelijkbare afstand zonder montreal of toronto levering wil ik toch minstens $22 p. t. hebben

  • no-profile-image

    Piet Sloten

    Jongens,jongens wat weer een gezeur, eerst over die europeense premies nu weer over die mais prijzen. Dan had je gewoon in nederland moeten blijven.

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Jan Job een paar vraagjes
    De te duur ingekochte kunstmest (hier ook het geval) doordat het een Coop is moet het verlies dan geleden worden door de leden of kan de coop dit wel zelf aan.?
    Kun je bij jullie bij de coop ook forward boeken voor mais verkoop du bv in sept al mais verkopen op optie dec. Chicago board prijs?
    Wat zijn de bij jullie berekende droog kosten Hier is het ong 95dollarcent per punt dus mais komt binnen op bv25%
    vochtigheid dan 25x95cent=$23.75 per ton met gratis opslag voor drie maanden
    daarna ong 1$ permaand per ton en als het opgehaalt wordt na het droog seizoen zijn de elevator kosten (out)
    anderhalve dollar per ton (behoorlijkwat goedkoper dan de haven )
    graag van je te horen
    als de ruwe olie prijzen blijven waar ze nu zijn zullen de droogkosten waarschijnlijk ook zakken
    Hoe is het bij jullie de diesel prijzen zakken nu ong $o.89pLtr deze zomer
    $1.48 pltr, rode diesel $1.32 ,nu weet ik niet zal ong $0.78 zijn Maar de ruwe olie
    was bijna US$150 pr vat nu $36 vorig jaar
    rond de$ 80 en diesel ong de de prijs van nu en wat hier helemaal onbegrijplijk is de benzine is zo'n 20cent goedkoper dan diesel zelfs zo,n 11cent
    goedkopoer dan stookolie maar het is wel een heel efiente manier om hybride
    en diesel en evetueel electische autos onverkocht te houden en dus de ontwikkeling in die richting sterk af te remmen .
    Het aangevoerde excuus is de hogere rafinage kosten door de hogere zwavel eisen maar die waren er vorig jaar ook al

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Jan job als je tijd hebt kun je dan 'ns zeggen wat droog kosten bij jou zijn en wat diesel en benzine bij jullie kost
    wat kunstmest prijzen betrefd is er eigenlijk nog niemand die werkelijk prijzen op tafel durft te gooien hier
    'N boer verlies leiden wordt normaal gevonden maar een toeleverings bedrijf:
    Ook mais zaad hier is glysophat en corn
    borer(bt) resistant wat bijna iedereen
    pakt toch zo'n$240 per zak van 80000 korrels met een beetje korting blijft het toch op zo'n $215 hangen daar zit dan de licentie kosten voor monsanto bij inbegrepen ik weet jullie zaaien waarschijnlijk 100duizend korrels per ha
    hier houd het bij 80 duizend wel zo'n beetje op en spuitmiddelen zijn de laatste jaren ook flink gestegen als je geen round up gebruikt kost dat voor mais en soya ongeveer $100 per ha
    ik hoor wel van je
    een goed 2009 toegewenst

  • no-profile-image

    Landmand

    Ik ben verbaasd te lezen dat veel franse akkerbouwers zaaizaad en kunstmest op rekening te kopen zonder tegelijk konrtraktprijs af te sluiten.
    Hier in Denemarken vekopen de meeste akkerbouwers al een gedeelte van het graan voor dat ze zaaien en kunstmest kopen. Hier kopen ook velen kunstmest in oost europa tegen lage prijzen, door is er overshot want niemand heeft er geld om kunstmest te kopen. heb zelf poolse kunstmest gekocht via Denen die grond in polen hebben

  • no-profile-image

    Patrick

    Klopt Landman !!

    Ook in Hongarije is de stikstof superkoop.
    Als je met euro zou betalen kom je voor
    27% op 222 euro / ton
    geleverd in Nederland komt dit op 6200 euro voor 24 ton los gekipt btw met oost Europa is nul (258 euro/ton).

  • no-profile-image

    freek

    en toch lees ik dit en kan het niet laten om te denken dat deze prijs weer gaat aantrekken volgend jaar

  • no-profile-image

    Landbrug

    Landman,

    Is dat die grote boeren in midt jylland:)

  • no-profile-image

    landmand

    Landbrug Denmark

    Erhard Egsgaard , Give maar er zijn ook andere een beetje googelen dan vind je ze zo.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.