Akkerbouw

Achtergrond 133 x bekeken

Consument gaat betalen

De prijzen lopen op. En het is structureel. De opmaat naar een mooie toekomst.

Optimisme viert hoogtij in de grondgebonden landbouw. De prijzen vliegen omhoog. Melkveehouders merken dat nu direct in hun portemonnee. Elke vier weken beuren ze melkgeld. Vier cent per kilo melk erbij tikt meteen lekker aan.

In de akkerbouw is de stemming wat gematigder. Logisch, het geld moet nog komen. Maar de voortekenen zijn buitengewoon goed. Bijvoorbeeld CZAV kwam onlangs met een voorschotprijs voor tarwe van €175 per ton. Vorig jaar was dat €110. En de voorspellingen duiden op een structureel krappe graanmarkt, dus dat geeft uitzicht op een verdere stijging.

De prijzen van andere gewassen gaan mee omhoog. Bijvoorbeeld fritesaardappelen. Fritesfabrikanten roepen hier en daar wel dat de oogst meevalt, maar een rondje over de velden door Boerderij (zie het omslagverhaal in dit vakdeel) leert dat het tegenovergestelde het geval is. En dat drijft de prijs verder op.

Alle seinen staan dus op groen. En die hogere prijs is geen incident. Deskundigen waarschuwen de consument dat de tijden van goedkoop eten kopen voorbij zijn. Voor de Tweede Wereldoorlog gaf een gemiddeld gezin in de EU eenderde van het inkomen uit aan eten. Dat is daarna gedaald tot eentiende. Binnen 10 jaar zal dit weer stijgen naar een kwart, wordt voorspeld. Dat zien we nu al gebeuren: bakkers verhogen de broodprijs, snackbars verhogen de fritesprijs, brouwers verhogen de bierprijs. Dit alles legt een stevig fundament onder een mooie toekomst voor de akkerbouwer.

Foto

Rochus Kingmans

Of registreer je om te kunnen reageren.