Akkerbouw

Achtergrond 210 x bekeken

Natuurervaring

Kinderen die niet vaak genoeg in de natuur komen, beseffen te weinig dat ze deel zijn van de natuur, zo signaleert de Amerikaanse journalist Richard Louv.

Kinderen hebben geen sjoege wat de natuur van dag tot dag is. De Amerikaanse journalist en schrijver Richard Louv hoorde een jongetje vertellen dat hij liever niet buiten kwam omdat daar zo weinig stopcontacten waren.
Om dat soort natuurblindheid tegen te gaan schreef hij een boek Last child in the woods, dat in Amerika een bestseller werd. De vertaling, Het laatste kind in het bos, werd door de schrijver op 5 september aan minister Verburg aangeboden.

Kinderen raken in toenemende mate getroffen door een natuurtekortstoornis, aldus Richard Louv. Ik weet niet of dat in Nederland ook vaak voorkomt, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dat ene uitstapje naar de dierenweide of die excursie naar de geitenboerderij geeft niet voldoende voeling met de natuur. Hooguit weten kinderen daarna dat de melk uit de geiten komt. En niet, zoals een kind op de Ridammerhoeve in het Amsterdamse Bos ooit dacht, dat de melk via die slangen in de geit gepompt wordt.

Verbondenheid

De portee van Louvs verhaal is dat kinderen die niet vaak genoeg in de natuur komen, te weinig beseffen dat ze deel zijn van de natuur. Door het moderne onderwijs met zijn computers en zelfstudie weten de kinderen zich niet meer verbonden met een omvattend geheel en raken daardoor nooit vertrouwd met de meest simpele inzichten.

In zijn boek klaagt een hoogleraar neurologie, Frank Wilson, dat geneeskundestudenten zo wereldvreemd zijn. Een hele generatie groeit op zonder ooit in een achtertuin gedoold te hebben. Ze hebben nooit iets geheveld, nooit aan auto’s gesleuteld, misschien zelfs nooit een waterslang op een kraan aangesloten. Hoe breng je hun aan het verstand dat het hart werkt als een pomp? Volgens Wilson missen ze iets essentieels.

Natuurervaring

Dat essentiële is volgens Louv ‘natuurervaring’. Laat de kinderen dwalen door bos en akker, laat ze op de boerderijen rondneuzen. Laat ze rennen, laat ze klauteren, rommelen, paadjes banen, bruggen, vlotten of hutten bouwen. Geef ze de kans om te vallen, waardoor ze ook leren opstaan.
Creëer ‘niemandslandjes’ die niet netjes zijn aangeharkt. Verblijf in de natuur helpt kinderen met concentratieproblemen en ADHD, blijkt uit onderzoeken die Louv aanhaalt. Dus boeren, stoot de stedeling niet af, omarm ze! Ze hebben ons nodig.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.